bakasockerfritt

LCHF sötningsmedel - Stevia & Erythritol

Inom LCHF finns det ett par rekommenderade sötningsmedel som bör användas istället för dent vanliga sockret. Dessa två är Stevia och Erythritol (kallas även sukrin/sötrix/sötin). Varken Stevia eller Erythritol höjer blodsockret och båda två är helt naturliga produkter. I dagsläget använder jag mig av Ica:s ”Stevia Strö” som innehåller just dessa två sötningsmedel. Men se upp med vad du köper, det finns nämligen stevia strö från andra märken som innehåller maltodextrin istället för Erythritol, vilket är ett kemiskt framsällt ämne som bör undvikas. Även andra sötningsmedel som är kemiskt framställda, exemplevis aspartam, bör undvikas!


Inom en snar framtid kommer jag nog köpa riktig, ren stevia utan något tillsatt ämne, som man kan blanda själv med Erythritol för att få fram den smak man själv föredrar. Jag har nämligen hört att Ica:s Stevia strö innehåller lite för lite stevia för att skapa en bra balans mellan smakerna. Jag är väldigt sugen på att testa om jag själv kan göra en bättre sötning! Dock får man vara väldigt försiktig när man sötar med ren stevia, då denna sötning är otroligt mycket sötare än valigt socker. Ett kryddmått räcker långt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0