bakasockerfritt

LCHF - Nutella


Hasselnötskräm har varit en stor favorit hos mig, men ärligt talat skippar jag gärna sockret. Så jag gjorde en hemmagjord med Stevia istället för vanligt socker! Och den är dessutom hur god som helst!


Jag gjorde så det blev en halv burk och då använde jag mig av:

200 gram hasselnötter
ca 4 ½ msk Stevia strö eller ca 3 msk sukrin och 1/10 kryddmått stevia (300 ggr sötare än socker)
ca 2 msk kakao
ca 2 msk kokosolja
ev. ½ kryddmått vaniljpulver


Först måste hasselnötterna separeras från sitt skal, då skalet ger en besk smak. Detta görs genom en rostning i ugn och sen borttagning av skalet.


Lägg nötterna på en plåt och sätt in i en ugnpå 175 grader i ca 10 minuter till skalet börjar spricka lite. Vakta så inte nötterna blir för rostade/brända! Låt nötterna kallna i ca 45 minuter. Det går även bra att vänta längre (över natten till exempel). Gnugga/skala av skalet på hasselnötterna. Jag gjorde detta med en nöt i taget, vilket inte tar speciellt lång tid. De nötter där inte skalet lossnar alls på tog jag bort (det gör inget om lite skal följer med).


Tips: det går även att köpa hasselnötter utan skal. Då slipper man det första steget!


Mixa nötterna i en matberedare/mixer (jag använde mig av en stavmixer, kanske inte det mest optimala alternativet) tills det blir lite av en massa, vilket kan ta några minuter. Tillsätt kakao, stevia efter smak och ev vaniljpulver och mixa tills det blandas. Rör ner lite kokosolja i taget tills du får den konistens du vill ha. Smaka av och söta eventuellt extra.




Nu är det bara att njuta av underbart god och nyttig Chokladkräm!






Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!
Upptäckte din blogg för ett tag sedan och har sedan dess testat några recept, bl.a Kärleksmums, Blåbärskakan och så idag gjorde jag nutellan, mums så gott det blev! Uppskattar verkligen att du tar dig tid att baka och sedan delar med dig av detta på bloggen. Jag tycker att dina recept har funkat mycket bra, jag tar dock lite mindre sötning då jag jag har lite svårt för sukrin eftersmaken, men smak och konsistens har varit toppen! Hoppas på mer smarriga recept :)
/Negar

2012-07-22 @ 18:48:12
URL: http://www.negarzarassi.com
Postat av: Linda

Hej! Jag hittade ditt recept och blev överlycklig! Det funkar i vår familj där vi ska äta mjölk- och glutenfritt, vilket är helt fantastiskt. Dottern längtar verkligen efter Nutella.
Jag har inte hunnit testa det ännu, men jag skriver om det på min blogg och länkar till dig. Hoppas det är ok att jag använder din bild, då jag inte kunnat fota någon egen. Tack! Kommer nog hälsa på här ofta framöver...
Här är inlägget: http://frukleemann.com/2014/01/22/socker-mjolk-och-glutenfri-nutella/

2014-01-22 @ 21:11:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0