bakasockerfritt

Kokosnötsmjöl


Det här inlägget verkar inte ha kommit in som det ska, så jag publicerar det igen för säkerhets skull! Jag vill ju inte att någon ska missa det!

Jag blir helt lyrisk när jag tänker på de otroligt många underbara varor som jag upptäckt sedan jag börjat använda mig av mera LCHF-vänliga recept. Denna gång måste jag bara slå ett stort slag för kokosnötsmjölet! Vilken underbar uppfinning detta är! Mjölet tillverkas genom torkning och malning av kokosnöten efter att vätskan pressats ur.

Man får dock vara lite försiktig med vad för något det är man faktiskt köper, då det finns en hel del skojjare där ute som bara säljer skit. Jag använder mig av AmanPranas kokosnötsmjöl som är den äkta varan. Per 100 gram innehåller detta kokosnötsmjöl 20 gram protiner, 10 gram fett och endast 4 gram kolhydrater. Mjölet har även en otroligt hög procent fiber: 60 gram! Jämför detta med vanligt vitt mjöl med 75 gram kolhydrater och 3 gram fiber... Vilket föredrar du?

När man använder kokonötsmjölet räcker det att ta enbart runt 1/4 av vad man skulle ha använt om man tagit vanligt mjöl. det suger nämligen åt sig rejält med vätska.




Kommentarer
Postat av: camilla

Hej! Spännande. Jag testar olika mjöl för att slippa gluten då barnen är glutenintoleranta och jag själv mår mkt bättre utan det också. Bekant med mandelmjöl, hasselnötsmjöl, majsmjöl mfl men faktiskt inte testat kokosmjöl och det skall jag verkligen göra vid tillfälle. Skall kolla in dina recept för inspiration! Jag bloggar på www.mangiare.bloggplatsen.se. Camilla

2012-05-28 @ 19:29:45
URL: http://www.mangiare.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0