bakasockerfritt

Kladdkaka med smak av hasselnöt


Jag älskar kladdkaka och jag älskar hasselnötter. Det var dessa känslor som stod bakom skapandet av detta bakverk!


 


Kladdkaka med smak av hasselnöt

Kladdkakesmet:
35 gram smör
1 ägg
4 ½ - 5 msk vispgrädde
¾ dl mandelmjöl (jag mixar sötmandlar med skal)
2 msk kokosmjöl
ca 4 ½ msk stevia strö/ sukrin
¾ dl kryddmått vaniljpulver

Hasselnötsmassa:
1/4 dl malda/mixade skalade hasselnötter
10 gram rumsvarmt smör/ kokosolja
1/4 kryddmått vaniljpulver
ca 2 msk stevia strö/sukrin

Kladdkakesmet:
Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna till kladdkakesmeten med ägget. Häll i det smälta smöret och blanda till en smet. Häll i en smörad och bröad (mandelmjöl) springform på 16 centimeter (det blev för mycket för min form på 12 centimeter så jag gjorde en muffin bredvid).

Hasselnötsmassa: Mal eller mixa hasselnötter utan skal och blanda med resten av ingredienserna till hasselnötsmassan (smöret ska inte smältas). Lägg små klickar av hasselnötsmassan på kladdkakan.

Lägg formen på en plåt med bakplåtspapper då det lätt läcker fett. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 20- 25 minuter. Kakan kommer vara kladdig då hasselnötsmassan är väldigt lös då den är varm, men kommer att stelna när den kallnar.

Låt kakan svalna och förvara i kyl. Den är godast kall!





Kommentarer
Postat av: MIRA

Mums vad gott!



- Åh vad glad jag blir ♥

2012-06-10 @ 00:45:42
URL: http://miralindberg.blogg.se/
Postat av: Annika

Vad är det för storlek på formen?

Svar: Den lilla form jag använder är 12 cm i diameter. Jättebra för små hushåll! Det går jättebra att gången ingredienserna med fyra om du använder en form som är 24 cm!
Marja

2012-07-19 @ 19:24:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0