bakasockerfritt

Bananmuffins med gräddtopping

 

Nu är det slut på min första veckas semester och jobbveckan har börjat. Då är det tur att jag nästa vecka har en till veckas semester och ska till London! Imorse vaknade jag upp med en fruktansvärd tränigsvärk i framsida lår och högra vaden. Det är yttrest plågsamt att gå ner för trappor! Så går det när man springer vilse...

 

Aja, baka kräver ingen större ansträngning från mina stackars ben. Så det gör jag nu innan jag börjar jobbet. Jag älskar att använda mig av banan i mina bakverk och gör detta en hel del. Jag är fullt medveten om att det är mycket kolhydrater i banan och en absolut icke-LCHF produkt. Men till er som äter frukt eller vill bjuda på en nyttigare kaka rekommenderar jag dessa söta bananmuffins!

 

 

 

 

Bananmuffins med gräddtopping – 12 stycken

 

120 gram smör
60 gram creme fraiche
3 ägg
1,1 dl stevia strö
2 ¼ dl mandelmjöl
3 msk kokosmjöl
1 tsk bikarbonat
2 bananer
ev. Valnötter eller pecannötter

 

Smaksättning:
ca 4 - 5 tsk kakao + 1 ½ msk stevia strö
1 ½ kryddmått vaniljpulver

 

Topping:
Vispgrädde
ev. kakao
ev. Sötning (jag använde mig av flor sötrix)
ev. Grovhackde nötter och mörk sockerfri choklad

 

Smält smöret. Vispa ägg, stevia strö och creme fraiche med elvisp. Blanda mandelmjöl, kokosmjöl, bikarbonat och eventuellt nötterna och rör ner i äggsmeten. Mosa bananerna och rör försiktig ner detta. Lägg undan hälften av smeten i en annan skål och blanda ner kakao samt extra sötning i den ena skålen och vaniljpulver i den andra. Fördela lite av ena smeten i muffinsformarna och lägg sedan över lite av den andra. Välj själv ordning och variera gärna! Grädde mitt i ugnen på 175 grader i ca 15 minuter tills muffinsen är fasta.

 

Toppingen
Vispa grädden eventuellt tillsammans med kakao och sötning. Toppa muffinsen med grädden och strö gärna på grovhackade nötter och grovhackad mörk sockerfri choklad.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Carina

Hej! Jag satte din blogg med på min länklista, hoppas att det är ok:)

2012-07-09 @ 15:32:43
URL: http://www.clinasvenskon.blogspot.com/
Postat av: Kim

Jag som precis inhandlat en påse stevia, vad bra!

2012-07-09 @ 17:29:46
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Maria mamma till Tilde och Minnah

Ja jordgubbar gå att ha till mycket.


Går de bra att baka med stevia ?
Har ju en flicka som ha diabetes så ja spara din blogg och ska prova att baka nått från din blogg.

Svar: Vad kul att du gillar min blogg! Det går jättebra att baka med stevia strö, det är så likt socker. Dessutom tror jag att det är bättre för kroppen :)
Marja

2012-07-09 @ 18:08:12
URL: http://mariaenliten.blogg.se
Postat av: Emmy

Vilken bra blogg du har, all mat du lägger upp ser i princip frestande ut. :D

2012-07-10 @ 10:46:28
URL: http://eeemmylam.blogg.se
Postat av: Simone

åh de låter underbart,ska kolla om ja ser den chokladen,måste ha.
mmmm bananmuffins,själv blev de naturella muffins.

2012-07-10 @ 14:46:43
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0