bakasockerfritt

Cake pops av "Saffransmuffin med dadlar"

Jag försökte mig på cake pops häromdagen! Jag hade en bas av mina "saffran- och dadelmuffins" (mina favoritmuffins för tillfället). Jag blandade dem med ca 50 gram mascarpone och rullade bollar av dem. Sedan smälte jag vit choklad (finns med stevia) och doppade bollarna i. Därefter stack jag ner en avklippt blompinne i varje chokladsaffransboll. Fint är även att binda ett litet band på pinnarna!
 
 
 
 
 
 
 
 
Här kommer muffinsreceptet:
 
 

Saffransmuffin med dadlar – ca 10 muffins

 

16 dadlar
5-6 msk vispgrädde


90 gram smör
2 ägg
3½ dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
3 ½ msk stevia strö
2 krm vaniljpulver
3 krm saffran
2 tsk bakpulver

 

Mosa dadlarna i en kastrull och häll över grädden. Skjud tills grädden ”sugits upp”/avdunstat. Smält smöret och häll över dadlarna. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt ägg. Rör sist ner dadelröran. Lägg 10 stycken muffinsformar i en muffinsplåt (alternativt använd dubbla formar) och fördela smeten i dessa. Grädda i 175 grader, mitt i ugnen under ca 18 minuter.

 
 
 

 

 

 

Jag kan dessutom varmt rekommendera att äta muffinsen som de är!

 

En god frosting att ha på:

130 gram mascarpone
40 gram smör
1 ½ tsk stevia strö
vaniljpulver etfter smak

 

Smält möret och blanda därefter med mascarpone. Rör ner sötning och vaniljpulver. Spritsa på avsvlande muffins!

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: yasmine modell mamma och fru

åh vad mumsigt
allt bra idag?
Kika gärna in på dagens tips där kan du få 25& rabatt
kraam

2012-12-20 @ 17:14:06
URL: http://www.yasminegill.blogg.se
Postat av: adela

Ser riktigt gott ut!

2012-12-20 @ 18:13:35
URL: http://adelagordon.devote.se
Postat av: Lana

Oh, så gott! De här muffinsarna måste jag prova baka! :)
Låter väldigt smaskigt och väldigt juligt!
Ha en fin kväll!
Kramar!
//Lana

Svar: Och otroligt saftiga dessutom!
Marja

2012-12-20 @ 19:00:11
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Sanna

Shit vilka fina pops! Fick många bra godistips :)

Svar: Tack, vad kul att du tyckte det! Hoppas du får massor av inspo här ifrån :)
Marja

2012-12-20 @ 20:38:53
URL: http://engnuttasocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0