bakasockerfritt

Brownie med mascarpone fyllning

I sommras såg jag ett jättelockande recept i Icas tidning "Buffé", nämligen minibrownies med cheesecakefyllning. Vilken spännande komobination tänkte jag, det var jag ju bara tvungen att testa! Självklart gjorde jag om receptet ganska rejält, med ett gott resultat. Kanske något jag borde göra om till nyår!

 

 

 

 

Brownie med mascarponefyllning

 

Brownie:
40 gram smör
1 ägg
25 gram mörk choklad
½ dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
1 msk hasselnötsmjöl
3-4 msk stevia strö
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
15 gram hasselnötter
ev 1 tsk kakao

 

Mascarponefyllning:

40 gram macarpone
2/3 msk stevia strö
½ äggula
½ krm vaniljpulver

 

 

Smält smöret och ta bort från värmen. Rör ner chokladen och rör om tills den smälter. Vispa ägg och stevia strö fluffigt och rör ner chokladsmöret. Blanda mandel-, hasselnöts- och kokosmjöl, bakpulver och eventuellt extra kakao. Rör ner detta friktigt i smeten. Hacka hasselnötter och tillsätt även dessa. Häll browniesmeten i en bröad 12- centimeter springform.

 

Rör ihop alla ingredienser till mascarponefyllningen och klicka/häll över browniesmeten. Dra lite med en kniv för att skapa ett mönsteri kakan. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter.

 

 

 
 

 


Kommentarer
Postat av: Victoria

Mmm, det låter smaskigt! Ska bara köpa mascarpone och sen ska jag testa.

2012-12-28 @ 17:36:32
URL: http://tojis.blogspot.com
Postat av: Lana

Såååå gott! Mums!
Nu har jag äntligen skaffat mig små löstagbara bakformar! Så jag ska prova baka flera av dina recept till de här formarna! :)
Ha en underbar lördag!
Kram kram
//Lana

Svar: Åh, bra inköp! De är verkligen användara :) Ha det så bra du med!
Marja

2012-12-29 @ 11:52:20
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0