bakasockerfritt

Mud cake

Idag är det en dag med en hel del att göra. Främst med trevliga saker som tur är! Först en härlig och inspirationsgivande frukost på Gateau och sedan direkt på en kort visit hos mina föräldrar för att gå ut med den lilla hunden. Hemma en timme och därefter ett kort jobbpass. Nu hinner jag vara hemma i återigen en timme innan jag ska bege mig iväg för ett steppass! Ska bli skönt att träna lite kondition.

 

Jag är en riktig chokladälskare och tycker det finns få saker som går upp mot en riktigt chokladig kaka. Därför har jag gjort mig egen variant av klassiekern mud cake! Så gott  med två lager av choklad toppat med grädde! Och detta skriver jag samtidigt som jag äter just en chokladkaka med grädde... Mums!

 

 

 

 

Mud cake

 

Botten:
25 gram rumsvarmt smör
2/3 dl mandelmjöl
2/3 msk kokomsjöl
2/3 msk stevia strö
½- 2/3 msk kakao

 

Fyllning:
25 gram smör
1 uppvispat ägg
45 gram mörk choklad
1 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver
1 msk vispgrädde

 

Topping:
1 ½ dl vispgrädde
1-2 tsk stevia strö
1 krm vaniljpulver

 

 

Botten
Blanda de torra ingredienserna tillsammans med rumsvarmt smör till en deg. Fördela degen i botten av en 12 centimeter stor springform. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 6-8 minuter. Ta ut kakan och sänk därefter värmen till 150 grader.

 

Fyllning
Smält smör och choklad (jag gör det tillsammans i micron). Rör ner det uppvispade ägget, sötning, vaniljpulver och vispgrädde. Häll fyllningen ovanpå den gräddad bottnen. Grädda nu i mitten av ugnen i 150 grader i ca 20 minuetr. Låt svalna.

 

Topping
Vispa grädden hårt tillsammns med stevia strö och vaniljpulver. Bred över den svala kakan. Toppa eventuellt med hackad eller hyvlad choklad!

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Caroline

Vad gör du kakan i för form? :)

Svar: Jag gör den i en liten springform som är 12 cm i dimater. Jag har köpt den på Åhlens!
Marja

2013-01-14 @ 16:44:45
URL: http://awesomecaroline.blogg.se
Postat av: Mia

Ahhh....vilken dröm. Måste genast göra den här! :-D

2013-01-14 @ 18:41:18
Postat av: fembarnsmamma

Såg farligt god ut , den :) Kommer jag helt säkert att testa nån dag !

2013-01-14 @ 18:55:04
URL: http://iminlilla.blogspot.com
Postat av: Gudridur

Allt du gör ser så himla bra ut att jag tycker det är för svårt att bestämma vad jag ska göra. Men den där måste jag prova :)

Svar: Tack, så snällt skrivet! Prova denna!
Marja

2013-01-14 @ 22:31:56
URL: http://tviburagourmet.wordpress.com/
Postat av: Amy's piece of cake

Mud cake, är det samma sak som Mississippi mud cake tro? Har för länge sedan ett recept på den sistnämnda men ännu har jag inte gjort den i köket... din mud cake ser grymt frestande ut!

Svar: Jag tror att det ska vara samma! Kortare namn bara ;)
Marja

2013-01-14 @ 23:00:35
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Simone - Tårtparadiset

Låter helt galet gott! Nästan så jag måste testa det redan idag! :D

Svar: Den är supergod! En av de godaste när jag tänker efter. Jag tycker absolut du ska testa den!
Marja

2013-01-15 @ 09:48:20
URL: http://tartparadiset.se
Postat av: Kalasmums

Blev sugen, lätt supergod.

2013-01-15 @ 14:52:55
URL: http://kalasmums.blogspot.se/
Postat av: Cissi

Ta med den här i kokboken! :D

Svar: Bra att ni/du kommer med förslag! Visst är den mumsig? ;)
Marja

2013-01-15 @ 16:03:54
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Men ojojoj! Jag bara älskar choklad ju!!

2013-01-15 @ 21:42:30
URL: http://ankianka.blogg.se
Postat av: Mia

Oh my god så underbart god den var...riktigt farlig! Nu vet jag vad jag ska baka till min gudsons dop kaffe på Lördag! :-D

Svar: Haha, ja, gör det! :D
Marja

2013-01-16 @ 17:22:15
Postat av: Sanna

Jösses vilket konstverk! Din blogg bara fortsätter hagla inspirerande recept :)

Svar: Det var roligt att höra att du finner den inspirerande, mitt mål!
Marja

2013-01-16 @ 19:11:44
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Annelie

Visst borde man väl kunna byta ut smöret mot kokosolja?

Svar: Jag tror du får ta en mindre mängd kokosolja då, den oljan kan bli rätt rinnig i ugnen (har iaf jag fått erfara). Spännande att testa :)
Marja

2013-01-16 @ 20:33:24
Postat av: Artur

Den här har jag för mig var en favorit! :)
MUMS

2013-01-22 @ 12:18:35
Postat av: Kristin

Hej! Denna bakade jag i helgen och den blev en stor succé! Jag hann prova den innan min syrra Gudridur:-) Jag använde 70% choklad med kaffesmak blandad med vanligt 70% choklad samt att jag la på kanderade valnötter och mandel, jättegott!

Svar: Vad kul att höra :D! Lät hur sammrigt som helst!
Marja

2013-01-28 @ 16:24:38
URL: http://tviburagourmet.wordpress.com/
Postat av: Yvonne M.

I'm in the states and don't know what kokomsjöl is. Can you explain to me what this is? Thank you!

Svar: Oh, how great to have readers all the way there! I think it is called coconut powder in english. According to "Kung Markatta": Fresh and organic coconut is first cold pressed on oil, then carefully dried and ground into a fine flour, which allows the natural nutrients to be preserved. The flour is very rich in fiber and has a distinct coconut flavor. Can be used in cooking to flavor and is an easy way to eat more fiber.
Marja

2013-01-28 @ 16:58:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0