bakasockerfritt

Hallonsylt

Jag har haft fredag hela veckan (typ). Visserligen jobbade jag ett kort pass igår, men det var verkkligen kort! Jag kan nog se detta som mitt jullov, eftersom jag tidigare inte hade något riktigt jullov (prov och uppsats skulle in i januari). Vad bjuder denna fredag på då? För min del har jag ätit frukost på gateau (inte med Lovisa, fast jag träffade på henne där!), shoppat i Nacka Forum, träning och nu står en banankaka i ugnen som jag ska ta med mig som efterrätt på morgondagens middag. Denna är dock inte i sann "bakasockerfritt"-anda, utan jag ska även imorron göra socker- och mjölfria mockarutor!

 

Tidigare har jag ett par gånger köpt sockerfri sylt. Men när jag denna gången funderade på att köpa en burk tänkte jag varför? Den innehöll dåliga sötningsmedel (aspartam eller liknande) och var även dyr. Jag har nu gjort min egen av frysta hallon. Mycket enkelt!

 

 

 

 

Hallonsylt

 

300 gram frysta hallon
½ dl stevia strö (valfri mängd)
1 krm vaniljpulver

 

 

Lägg de frysta hallonen i en kastrull och värm på låg värme. Tillsätt stevia strö och vaniljpulver och mosa hallonen med en sked. Värm inte hallonen för mycke så att sylten blir för vattnig.

 

 

 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Hallon är ju sååååå gott! :)
ha en fin fredagskväll!
Kram kram
//Lana

2013-02-01 @ 17:02:06
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Elin

Hej! Jag älskar din blogg och du ger alltid så bra och inspirerande recept. Jag undrar om de är okej att jag lånar recepten och samtidigt, såklart, länka din blogg? Kram

Svar: Tack, det gör mig mycket glad att höra att du gillar min blogg! Självklart får du använda dig utav recept härifrån om du länkar! Kram
Marja

2013-02-01 @ 23:42:38
URL: http://workformydreambody.devote.se
Postat av: Anna

Älskar utmaningar :D
Visst är det enkelt att göra sin egen sylt. Jag brukar oftast göra jordgubbssylt, mums :D

2013-02-02 @ 20:18:22
URL: http://overenskommelsen.blogg.se
Postat av: Matilda

Har länge funderat på det där med egen sylt, funderat en del på lingonsylt. Däremot undrar jag hur det funkar med hållbarheten på sylten?

Svar: Jag tror att eftersom denna sylt inte kokas och inte innehåller vanligt socker, så håller den tyvärr inte allt för länge...Jag vet absolut inte helt säkert, men skulle gissa på kanske fyra,fem dagar.
Marja

2013-02-04 @ 08:16:52
URL: http://www.mkcr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0