bakasockerfritt

Saftig äppelkaka med krämig topping

Se originalinlägget på www.bakasockerfritt.se!
 
Varför inte fira fredagen med att baka lite äppelkaka? Riktigt gott och uppskattat! Jag gillar att ta ut kakan medan den fortfarande är lite kladdig för att sedan låta den stå ett tag (gärna över natten). På detta sätt blir den riktigt saftig och krämig. Toppingen gör jag enkelt genom att blanda mascarpone med vispgrädde!
 
Ikväll ska jag spendera fredagen med att gå på bio och se "This is 40", vilket är perfekt så det är riktigt bioväder ute (dvs. grått och trist)! Förövrigt har jag varit i skolan och försökt göra regressionsanalyser, fikat på café Muggen på Götgatan och hälsat på min lilla hund som skulle vara ensam för länge annars. Ska försöka hinna med att läsa på lite om programmet SPSS och hur man använder dummy variabler. Och hur man kombinerar "porträtt"- och "landskapsvyer" i Word.
 
 
 
 
 

Saftig äppelkaka med krämig topping

 

Kaka:
2 äpplen (beroende på storlek)
100 gram smör
3 ägg
3 dl mandelmjöl
½ dl hasselnötsmjöl
1 msk kokosmjöl
ca 1 1/3 dl stevia strö
1 ½ tsk bakpulver
2 krm vaniljpulver
1 tsk kanel
1 krm kardemumma

 

Gräddtopping:
1 ½ dl vispgrädde
80 gram mascarpone
1 äggula
2 tsk stevia strö
1 ½ krm vaniljpulver

 


Kaka
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och vispa äggen pösiga med elvisp. Blanda de torra ingredienserna med varandra. Rör ner det smälta smöret och äggen bland detta. Skala och klyfta äpplena och rör även ner klyftorna i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form (24 cm i diameter). Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Låt stå kallt i minst ett par timmar.

 

Gräddtopping
Vispa grädden med elvisp. Tillsätt resterande ingredienser och fortsätt vispa. Fördela toppingen på kakan.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Så gott! Som vanligt, så klart! :)
Äpple och hasellnötsmjöl passar ju riktigt bra ihop! :)
Ha en fin kväll!
Kramar!
//Lana

2013-04-12 @ 23:25:17
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0