bakasockerfritt

Macadamiacrème

Jag har gjort nötsmör av olika sorter nötter, vilket har lett till alla möjliga sorters varianter på detta! Då det är så enkelt att bara mixa ihop allt, tycker jag inte heller att man behöver vara rädd för att testa sig fram och försöka sig på kombinationer som man tror passar en själv. Första gången jag gör en mix, gör jag en lite mindre sats, för det känns ju onödigt att slänga om det inte skulle bli så lyckat! Denna gång har jag gjort en macadamiacrème. Jag har gjort en tidigare med kakao i, så denna är utan! Macadamianötter är väldigt feta av naturen, vilket gör att crèmen blir relativt lös, jämfört med andra sorters nötter. Anpassa mängden kokosolja för önskad konsistens! Samma sak gäller sötning.
 
Idag har jag suttit i skolan i ett par timmar och pysslat med ett analys- och statistikprogram (SPSS). Jag (och min uppsatsvän) håller på att få ut regressioner och annat spännande från vårt insamlande resultat. Jag kom hem för en timme sedan och ska snart dra iväg igen och träna loss under ett steppas. Jag är jättesugen på att ta en latte macchiato innan träningen, men som student håller det icke i längden att åka till espresso house och drälla vareviga dag. Därför försöker jag med hela min viljestyrka att bli osugen på ovannämnda latte. Jag har förövrigt fått hem nya numret av mat&hälsa, vilken jag ser fram emot att sätta tänderna i ikväll!
 
 
 
 

 

Macadamiacrème

 

135 gram macadamianötter (mina är lite salta)
ca 1 ½ msk stevia strö
ca 1 msk kokosolja
1- 1 ½ krm vaniljpulver

 

 

Mixa macadamianötter med en mixer (jag gör det lite i taget med en stavmixer). Macadamianötter är väldigt feta så det blir en ganska krämig ”smet”. Tillsätt resterande ingredienser och mixa tills allt blandas. Macadamiacrèmen blir fastare i kylen.

 

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har aldrig testat med macadamian, tack för tipset!

2013-04-13 @ 21:29:30
URL: http://overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0