bakasockerfritt

Mandel- och syltkakor

Denna måndagskväll bjuder jag på ett småkaksrecept! Det var nu ett tag sedan jag la upp ett sådant. Småkakor är oftast så enkla att göra samtidigt som de är svåra att få annat än goda. Men detta är dock inte vilken småkaka som helst, utan den gömmer ett lager sylt (nåja, mosade bär i varje fall) i mitten!

 

 

 

 

Mandel- och syltkakor – 6 stycken

 

Kakdeg:
30 gram smör
10 gram mascapone
 ½ dl mandelmjöl (av mandel utan skal)
1 ½ tsk kokosmjöl
2 krm bakpulver
2 msk stevia strö
2 droppar bittermandelarom
½ krm vaniljpulver

 

Sylt:
15 gram jordgubbar/hallon
2/3 msk stevia strö
ev. ½ krm vaniljpulver

 

 

Kakdeg
Blanda alla ingrdienserna till en deg/smet. Fördela hälften av degen i sex stycken småbrödsformar.

 

Sylt
Mixa/mosa bären tillsammans med stevia strö och vaniljpulver.

 

Lägg sylten ovanpå degen i formarna. Fördela resterande kakdeg ovanpå sylten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 12 minuter.

 

Dubbla gärna satsen om du vill ha fler kakor!

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Maja

Åh vilken perfekt blogg! Blir att följa dig på bloglovin :))

2012-10-01 @ 17:49:46
URL: http://maaia.blogg.se
Postat av: Vonskareng

Mmmmm *dregglar*

2012-10-01 @ 17:53:37
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Sofie

Vilka underbara saker du bakar!

Svar: Tack, vad snällt sagt!
Marja

2012-10-01 @ 18:29:21
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Har du skrivit rätt på sötningen? Jag provade receptet och vi tyckte det blev alldeles för sött.

Svar: Så står det i mitt recept, men det är mycket möjligt att det blviit fel :S Jag rekommenderar att smaka av deg/smet då man har lite olika smak :)
Marja

2012-10-10 @ 15:28:48
URL: http://ankianka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0