bakasockerfritt

Nutellafyllda bullar

När detta publiceras är jag på jobbet och har förhoppningsvis snälla (och relativt få) kunder. Jag håller tummarna för mig själv! Idag lägger jag upp ett slags bullrecept med en bas av bakerix. I bullarna har jag lagt både en klick av min egna nutella och en bit mjölkchoklad med hasselnötter. Detta är enligt mig ett av mina godaste bakerix-recept! Jag toppade några av bullarna med smält choklad och några med smör och kakao. Personligen tyckte jag att pensla på smör och toppa med kakao var godast.

 

Receptet på min hemmagjorda nutella hittar du här!

 

 

 

 

Nutellafyllda bullar – 4 stycken

 

15 gam smör
1 ägg
1 dl bakerix
2 msk hasselnötsmjöl
2½ msk stevia strö
½ krm vaniljpulver

 

4 chokladbitar
4-6 tsk nutella

 

Smör, kakao och stevia strö att toppa med/ smält choklad att bre över

 

 

Smält smöret. Vispa ägget pösigt med elvisp. Blanda ner bakerix, hasselnötmjöl, stevia och vaniljpulver i äggvispet. Rör sedan ner smöret. Dela degen i fyra delar och platta ut varje del på ett bakplåtspapper. Lägg ut en chokadbit (jag anänder mjölkchoklad med hasselnötter) på varje degbit och en klick nutella på chokladbiten. Ta upp kanterna på degen och täck chokladen och nutellan så att den göms i mitten. Jag rekommenderar att blöta händera när du arbetar med degen då den lätt fastnar på händerna. Lägg bullarna med ovansidan ner, så att den ”fula sidan” göms. Grädda bullarna i ca 15-17 minuter i 150 grader i nedre delen av ugnen. Smält lite smör och pensla de gräddade bullarna. Pudra över kakao och strö över lite stevia strö.

 

 

 

Jag vill tacka alla som deltog i min mat&hälsa-tävling! Tävingen är avslutad och vinnarna har fått mail. Jag såg att tidningarna kom fram igår!

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Bullarna låter jättegott! Jag ska prova senare att göra nutella efter ditt recept till min dotter! :)
Ha en toppen kväll!
kram kram
//Lana

2012-10-18 @ 20:19:55
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Erika

Vilka bullar! Mums! Jag bakade din chokladkaka igår och är nöjd med resultatet. Den ska med till min diabetessjuka pappa (som är i Lund på behandling)när jag besöker honom på lördag. Tack för bra recept! Jag har bloggat och länkat till din blogg!

Svar: Åh, så roligt! Ska genast kolla in!
Marja

2012-10-18 @ 21:36:45
URL: http://www.erikasfunderingar.blogspot.com
Postat av: Johanna

Åh mums vilka bullar! Med nutella i kan de ju inte vara annat än fantastisk goda :)

2012-10-19 @ 08:37:31
URL: http://alovelycake.blogspot.com
Postat av: Vonskareng

Iiiih ge mig <3

2012-10-19 @ 10:19:06
URL: http://vonskareng.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0