bakasockerfritt

Chokladtarteletter

Åh, vad jag är glad över att det är helg! Det ska självklart pluggas en del, eftersom jag har två tentor nästnästa vecka, men jag ska ändå passa på att träna, baka och träffa familjen. Sedan behöver ju också lägenheten städas...

 

Jag måste ju använda de mördegsformar jag köpte i somras! Denna gång använde jag formarna till att göra chokladtarteletter. Jag har fotat dessa när de fortfarande är kvar i formarna, men de går utmärkt att ta ut när de svalnat.

 

 

 

 

Chokladtarteletter - 4 stycken

 

Chokladdeg:
25 gram smör
3 msk mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
1 ½ msk stevia strö
2 tsk kakao

 

Chokladkräm
2-4 msk grädde
50 gram mascarpone
ca 1 msk kakao
ca 1½ -2 msk stevia strö

 

Ett par rutor sockerfri choklad att hacka över

 

 

Chokladdeg
Blanda de torra ingredienserna.Tillsätt smör (osmält) och blanda till en deg. Fördela i fyra mördegsformar. Grädda formarna mitt i ugnen i 150 grader i ca 7 minuter. Låt svalna.

 

Chokladkräm
Vispa grädde och mascarpone fluffigt med en elvisp. Vispa även ner sötning och kakao. Fördela chokladkrämen i de avsvalnade kakformarna. Hyvla choklad med en potatisskalare (eller hacka) över tarteletterna.

 

Tartletterna går bra att ta ur formarna då de fått kallna i kyl ett par timmar. Är de fortfarande ljumma går de lätt sönder.

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Som vanligt hur goda som helst! :) Du har så många goda recept på läckra bakverk så jag har nästan ångest över vad jag ska välja! ;)
Det blir definitivt ett och annat recept från dig att baka på jullov! :)
Ha en fin lördag!
Kram kram
//Lana

Svar: Tack! Vad jag längtar till jullovet, då ska det bakas! :) kram
Marja

2012-10-20 @ 16:12:01
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Vonskareng

Ååh fina!!!

2012-10-20 @ 21:19:40
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Simone

åh vad ja blir sugen nu,har oxå velat ha såna tartlett formar men ganska svårt och hitta 8cm formar.

2012-10-20 @ 23:40:57
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Malin

Åh va gott det ser ut, dem ska jag prova någon gång, dock utan chokladkrämen (hur god den än ser ut) då jag inte äter mejerier, men det borde väl funka ändå :)
Tack för receptet! :)

2012-10-21 @ 21:48:21
URL: http://malinribbing.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0