bakasockerfritt

Chokladmoussetårta på mandelbotten

Denna tisdag vill jag bjuda er kära läsare på en choklamoussetårta. Detta var kärnan/ursprunget då jag utvecklade "Chokladtårta", receptet som jag gjorde till Kung Markatta. Denna lilla skapelse har blivit hyllad av många av mina nära och kära. Jättegod och inte så söt. Fyrdubbla rceptet om du använder en 24-cm form!
 
Denna vecka (och även nästa) har jag ganska mycket i min kalender. Jag jobbar tre gånger under båda veckorna och har två tentor nästa vecka. Så ska jag hinna träna dessutom och allt annat som måste göras i livet och i lägenheten. Träningen tänker jag inte rucka speciellt mycket på, då det är en bas i mitt liv som hjälper till att få mig att klara av allt annat!
 
 
 

 

 

Chokladmoussetårta på mandelbotten

 

Mandelbotten:
25 gram smör
½ dl mandelmjöl
½ msk kokosmjöl
1-1½ msk stevia strö
½ krm vaniljpulver

 

Chokladmousse:
80-100 gram mörk sockerfri mörk choklad
1 äggula
1 dl vispgrädde
1 krm vaniljpulver
½ msk stevia strö

 

 

Mandelbotten
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Blanda med (osmält) smör till en deg. Fördela i botten av en 12-centimeters springform. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 8 minuter. Låt svalna. Medan bottnen svalnar gör du moussen.


Chokladmousse
Smält chokladen. Vispa upp äggulan med en vanlig visp. Rör ner chokladen i äggulan under omrörning. Vispa vispgrädden fluffig tillsammans med stevia strö och vaniljpulver med en elvisp. Rör ner grädden i chokladen. Låt stå i kyl i cirka en halvtimme. Fördela därefter moussen på mandelbottnen. Hyvla (med en potatisskalare)över eller hacka choklad. Förvara i kyl tills servering. Servera gärna med en stor klick vispgrädde!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: j

vad använder du för choklad? :)

Svar: Jag brukar använda Cavaliers mörka choklad som är sötad med stevia. Det går självklart bra att byta ut mot vanlig mörkchoklad, eller tom ljus om man vill det!
Marja

2012-10-23 @ 17:52:11
Postat av: Vonskareng

Den ser helt fantastisk ut!!! Hur mkt tränar du? Kondition? Styrka?:)

Svar: jag tränar 4 ggr i veckan. Oftast blir det 3 steppass och 1 skivstångspass. Blir en perfekt kombo!
Marja

2012-10-23 @ 19:52:36
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Jenda

Nejjj vad den såg god ut!! :)

2012-10-23 @ 22:15:04
URL: http://jenda.se/
Postat av: Monkan

Som vanligt ser allt så gott ut! Jag äter med ögonen, hehe! Bäst så...
/M

2012-10-23 @ 22:45:14
URL: http://www.lilltappanskok.blogspot.se
Postat av: Katarina

Mums, så god den ser ut! Ja, träning ger så bra med energi att man orkar med allt annat som måste bli gjort!

Svar: Precis, det ger mer än vad det tar!
Marja

2012-10-24 @ 03:15:50
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Lana

Vilken underbar tårta! Jag säger det igen: du är sååååå duktig! Och hur ska jag hinna prova alla dina recept? ;)
Men den tårtan ska jag definitivt prova göra under min julledighet! Fast med kokosmjölk!
Kram på dig!
Hoppas du klarar av alla dina måsten!
//Lana

Svar: Tack snälla :) Mums, med kokosmsak i denna tårta!
Marja

2012-10-24 @ 06:38:38
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Simone

ser riktigt gott ut,oj då får du hålla många bollar i luften,själv jobbar ja 2dagar i veckan o pluggar vid sidan om.lycka till

2012-10-24 @ 14:41:58
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Carina

Åhhh! Skit vad god sen ser ut. *Dreggel* :))

2012-10-26 @ 21:47:26
URL: http://carinasbakkonst.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0