bakasockerfritt

Chokladdonuts

Woho, nu är det nästan helg för min del. Endast ett enkelt tvåtimmars-seminarium imorron kvar! (Så mycket helg det nu kan bli då man har två tentor att plugga till...) Jag har nu klarat av två arbetsdagar på banken, vilka faktiskt gick helt okej. Dock drog jag på mig en förkylning som gjorde allt lite jobbigare. Typisk, jag som sett fram emot morgondagens steppass med favoritledaren hur länge som helst!

 

Jag har inte hunnit baka alls under veckan, men under dessa tre kommande dagar ska det minsann bakas! Bland annat med pumpa nu när det är pumpatider :) Nu drömmer jag mig tillbaka till sommarlovet då jag hann baka smarriga bakverk varje dag. När jag tittade igenom arkivet hittade jag dessa nedanstånde chokladdonuts! De är bakade med bakerix och är toppade med valfri chokladtopping (nutella/kakao/smält choklad).

 

 

 

 

 

Chokladdonuts – 6 stycken minidonuts

 

15 gram smör
1 ägg
10 gram mörk choklad
1 dl bakerix
3 -4 msk stevia strö
2 msk hasselnötsmjöl
2 krm bakpulver
1 krm vaniljpulver

 

Nutella att bre över (alternativt ljus sockefri choklad)

 

 

Smält smöret tillsammans med chokladen (jag gör det i micron). Vispa ägget pösigt med elvisp. Vispa även ner stevia strö,b akpulver och vaniljpulver. Blanda ner chokladsmöret. Rör med en sked ner hasselnötsmjöl och bakrix och blanda till en deg. Forma till sex små klumpar med fuktiga händer så att degen inte fastnar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut dom och gör ett hål i mitten.  Grädda i nedre delen av ugnen i 150 grader i ca 12-14 minuter. Låt nutell bli rumstempererad eller värm en kort tid i micron. Bred över nutellan på donutsen. Om du vill kan du istället för nutella smälta ljus choklad och pensla på eller pudra över kakao och strö över lite stevia strö.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Katarina

Mums med chokladdonuts! Jag har faktiskt bakat pumpadonitser :) Inte på bloggen ännu!

2012-10-26 @ 03:45:27
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Vonskareng

Donuuuts!!<3

2012-10-26 @ 07:53:31
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Vet du, så fort jag tittar in på din blogg vill jag börja baka direkt!! :-) Älskar din blogg!

Svar: Haha, vad glad jag blir! Tack :)
Marja

2012-10-26 @ 09:17:39
URL: http://ankianka.blogg.se
Postat av: Victoria

Jag ser fram emot pumparecepten! Tack för tipset med liten springform från Åhléns, har skaffat en och ska inviga den snart, funderar på din päron- och kanelkaka då, men kanske med äpple. Ja, jag har lite svårt att följa recept :-)

Jag har länkat hit från min matblogg, hoppas det är ok (och länkar såklart när jag lånar dina recept).

Svar: Vad kul att du köpte dne lilla formen! Jag tykcer det är himla kul när andra länkar till min blogg :) Hoppas jag får se päron/äppel-kakan på dn blogg då!
Marja

2012-10-26 @ 14:08:03
URL: http://tojismat.blogspot.com
Postat av: Mikis

Fy bövelen så smarrigt det ser ut.

2012-11-02 @ 21:09:45
URL: http://mikismat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0