bakasockerfritt

Pepparkakor

Idag känns det som söndag och igår trodde jag det var lördag. Så blir det lätt när man har tre dagars helledighet. Jag tar till vara denna lyx genom att bara vara för mig själv och göra sådant som jag tycker behövs. Typ julbaka, julpyssla, julstäda, julhandla och julplugga. Okej, ta bort jul från julstäda, julhandla och julplugga - men det kändes mycket festligare att skriva så!
 
Det börjar bli hög tid att börja med julbaket (vilket jag i och för sig började med för flera veckor sedan). Härliga tider! Här får ni mitt första recept på pepparkakor.
 
 
 
 
 

Pepparkakor – 6 stycken

 

20 gram smör
1 dl mandelmjöl
1 tsk kokosmjöl
2 tsk hasselnötsmjöl (går bra att byta mot mandelmjöl)
ca 1 ½ msk stevia strö
ca 4 krm pepparkakskrydda
ev. lite extra kanel

 

Blanda alla torra ingrdienser. Rör därefter ner rumsvarmt smör och blanda till en deg. Forma sex stycken runda kakor av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i en 150 grader varm ugn i ca 12 minuter till kakorna börjar få färg.

 
 
 
 
Ser ni tomtarna i bakgrunden? Det var pysslet som jag köpte på panduro. Alla tomtar (gånger två) är nu klara :)
 

Kommentarer
Postat av: Vonskareng

Hur smakar de i jämförelse med "vanliga" peppisar??:)

Svar: Jag valde att inte göra dem lika söta. De är heller inte lika knapriga (förmdoligen pga att jag inte använde sirap). Men de är minst lika goda!
Marja

2012-11-24 @ 15:54:26
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Lana

mmm...gott gott! Måste också börja baka lite till jul! :)
Ha en toppen kväll!
Kram
//Lana

2012-11-24 @ 17:07:15
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: stina

Gräddar du i vanlig ugn? inte varmluft!

Svar: Jag kör mina bakverk i vanlig ugn!
Marja

2012-11-25 @ 15:24:24
Postat av: Kajsa

Det är ju bara ett måste! Får bli till nästa helg :)

2012-11-26 @ 12:10:51
URL: http://caisalinnea.blogg.se
Postat av: sofie

Jag måste gjort nått fel.. följde receptet punkt&pricka, o de såg ut som dina men smakade inge gott... Vet att de inte kommer smaka som vanliga.. men detta var verkligen inte gott... Smakade nästan inge pepparkaka men var "mjöliga" :( :(

Svar: Nej men så ska det ju inte vara! Jag vet inte riktigt vad som kan ha hänt, men kanske tog du mer kokosmjöl än en tsk?
Marja

2012-11-30 @ 17:55:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0