bakasockerfritt

Mjuk LCHF-Chokladkaka


Denna kaka hade egentligen tänkts att bli en kanelkaka. Men på något vänster råkade jag ta kakao i istället! Och tur var väl kanske det, för detta blev en kaka jag blev riktigt, riktigt nöjd med! Rekommenderas starkt!

Mjuk LCHF-Chokladkaka

125 gram smör
4 ägg
1 dl stevia strö
ca 5 msk kakao
1 dl mandelmjöl
½ dl kokosnötsmjöl
¾ dl vispgrädde
2 tsk bakpulver
3 kryddmått vaniljpulver
50 gram mörk sockerfri choklad

Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser med äggulorna. Blanda med det smälta smöret. Vispa äggvitor och vispgrädde var för sig med elvisp. Vispgrädden ska vispas så den får en riktikgt tjock konsistens. Rör försiktigt ner grädde och äggvitor i smeten. Häll i en bröad (mandelmjöl) brödform. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 35 minuter. Börjar kakan få för mycket färg, sänk värmen till 150 grader och låt kakan stå kvar lite längre tills den blir helt fast.




Denna kaka äter jag som den är eller med en klick vispgrädde.





Chokladkaka i solen. Kan livet bli mycket bättre?




Kommentarer
Postat av: Maggan

Gjorde denna nu i kväll. Jättegod och saftig!

2012-05-31 @ 21:34:13
Postat av: Marja

Så underbart att du tycker det! Detta var verkligen en av mina favvokakor!

2012-05-31 @ 22:20:18
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0