bakasockerfritt

Mazariner med hallon


Hoppas ni haft en underbar början av helgen och att denna söndag blir lika härlig! Själv har jag för en gångs skull varit ledigt denna helg. Igår passade jag på att fika i nyckelviken (nacka) med mina föräldrar, syrra, svåger och deras underbara två små barn. På kvällen bakade jag även mina mazariner för andra gången!





Mazariner – 6 stycken mazariner

Botten:
25 gram smör
1 ¼ dl mandelmjöl
2 tsk kokosmjöl
1 äggvita
2 ½ msk stevia strö/sukrin

Smet:
50 gram smör
1 äggula
1 dl mandelmjöl
2 tsk kokosmjöl
ca 3 droppar bittermandelarom
ca 3½ -4 ½ msk stevia strö/sukrin beroende på smak
4 msk vispgrädde
1 kryddmått vaniljpulver

Valfri mängd hallon + sukrin att toppa kakorna på (alternativt sockerfri sylt)

Botten:
Blanda (osmält) smör med äggvita, de två mjölsorterna och sötningen. Tryck ut degen i mazarin- eller aluminiumformar ändå upp till kanterna. Ställ gärna i kylen medan smeten görs.

Smeten:
Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna (stevia strö efter smak). Häll i äggulan, grädden (ovispad) och smöret och rör om så allt blandas. Häll eventuellt i mer sötning. Häll i smeten i de degklädda formarna.

Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 25 minuter tills mazarinerna är fasta. Mosa hallon, eventuellt tillsammans med stevia strö och toppa mazarinerna med detta.

Jag kände efter hur pass söta jag tyckte mazarinerna var. Är de söta kan man utesluta sötningen som man annars blandar tillsammans med hallonen. Är mazarinerna istället mindre söta är det bara att söta hallonen lite extra!



Tips:
Klicka på en klick vispad vispgrädde ovanpå mazarinerna och därefter hallonen och du har mazarinbakelser!




Kommentarer
Postat av: Simone

åh vilken fin blogg du har.

a ja skulle oxå vilja baka utan socker,skulle allt behöva gå ner i vikt.

ska definitivt kolla upp de där och se om ja hittar i hälskosten här .

2012-06-10 @ 18:24:19
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: MIRA

Mums vad gott !

2012-06-10 @ 20:11:11
URL: http:// miralindberg.blogg.se/
Postat av: Lillemor

Den här bloggen kommer jag att besöka ofta !! Men jag har en fråga : hur i hela friden lyckas du med att mäta upp t.ex 1/10 del stevia ???

Svar: Vad kul att du gillar min blogg! Ett förslag är att man gör en störra blandning av sötningen. Då tar man 4,5 dl sukrin och 1 krm stevia som är 300 ggr sötare än socker. Man kan även ta lite stevia i botten på ett kryddmått och hälla i smeten. Är det inte tillräckligt sött och utan bismak från stevian hälla i pytte lite i botten på ett kryddmått igen. Jag har nu bytt till att söta med stevia strö!
Marja

2012-06-23 @ 20:44:23
Postat av: Lillemor

Tack för svaret,det gjorde det hela mer begripligt !! ;)

2012-06-25 @ 18:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0