bakasockerfritt

Lösning på mätproblem

Edit: Uppdaterat till 1/10 kryddmått för varje 3 msk sukrin.


Jag vet att det är rätt så svårt att dosera stevia, speciellt då den är 300 gånger sötare än socker som min stevia är. Därför har jag nu gjort en större mängd sötning bestående av sukrin (erytritol) och stevia så att man kan ta hela matskedar istället för att plutta med kryddmått. Jag tog 4,5 dl sukrin och 1 kryddmått stevia. Har man en mindre söt stevia tar man helt enkelt lite mer. Detta motsvarar ca 1/10 kryddmått stevia (300 gånger sötare) för varje 3 msk sukrin. Man kan självklart minska eller öka mängden stevia så att det passar ens egen smak! (Jag tar väldigt lite stevia, då jag anser att för mycket stevia lätt kan bidra med en viss bismak).

Jag tog som sagt 4,5 dl sukrin och 1 kryddmått stevia och blandade noga så att sötman blir jämn (exempelvis i en matberedare). Sedan hällde jag bara upp sötningen i en stor sockerströare. Hur enkelt som helst!

Denna blandning är drygt 1,2 gånger så söt som som vanligt socker, då ca 20% av sötman kommer från stevian och ca 80% från sukrinet. Jag rekommenderar självklart fortfarande att smaka av smeten/degen innan den sätts in i ugnen för att själv känna att sötningen är lagom.



Kommentarer
Postat av: Kicki

Hej! Jag skrev en kommentar under ett kakrecept innan jag såg Din Blandning här. Ska nu försöka hitta Sukrin i min affär och göra blandningen. Håller med om att Stevia har en bismak då den är koncentrerad. Stevia strö har jag aldrig prövat men den har kanske bismaken också? Hoppas jag lyckas hitta sukrin och undrar om den innehåller erytriol som du skriver också? Eller om det är ett annat sötningsmedel?

2012-06-15 @ 17:40:21
Postat av: Marja

sukrin består av 100% erytrithol, vilket är ett naturligt sötningsmedel.Stevia strö innehåller väldigt lite av själva stevian och jag kan inte känna någon nämnvärd bismak.

2012-06-15 @ 19:54:49
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0