bakasockerfritt

Kladdkaka


Denna söndag började med att jag tappade en hundralapp. Inte så roligt för en fattig student som jag... (Lägg märke till att jag dessutom måste klara mig utan studiebidrag under hela sommaren och har tusen saker som jag måste köpa samt en resa som väntar). Dagen fortsatte med att jag blev plaskblöt om fötterna då mina skor visade sig läcka som två såll. Så från halv ett till halv sju var det våta fötter som gällde. Och dagen slutade med att jag glömde min mobil!

Men det har varit ljusglimtar också. Jag har varit barnvakt och därmed träffat mina underbara gullepojkar och dessutom fått äta indisk mat på en favoritrestaurang!

En till ljusglimt är denna kladdkaka som blev en av mina topp tre favorit LCHF-bakverk! Jag är sjukt nöjd med denna godbit som dessutom är väldigt enkelt att göra.


Kladdkaka- en liten form 16 cm i diameter


35 gram smör
1 ägg
2/3 dl vispgrädde
¾ dl mandelmjöl (jag mixar sötmandlar med skal)
2 msk kokosmjöl
4 ½ msk stevia strö/sukrin
½ krm vaniljpulver
ca 1 msk kakao
20 gram grovhackad mörk och sockerfri choklad
10 gram nötter (ex. Pecannötter, hasselnötter, valnötter)

Smält smöret. Blanda mandel- och kokosmjöl, stevia strö, vaniljpulver, choklad och nötter. Blanda i ägget, smöret och vispgrädden (ovispad). Rör om tills allt blandat sig. Smaka av om smeten är lagom söt (smeten är dock mer söt än vad kakan senare blir). Häll i en smörad och bröad form (mandelmjöl) på 16 centimeter (det blev för mycket för min form på 12 centimeter så jag gjorde en muffin bredvid). Grädda kladdkakan mitt i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter (kladdkakan ska fortfarande vara lite kladdig).

Kladdkakan serveras med fördel kall med en klick grädde eller kula glass!



Jag har dessutom ringlat över chokladsås på min kladdkaka. MUMS!

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0