bakasockerfritt

Devil’s food chokladmuffins

 

Idag bär det av till London! Flyget går från Arlanda halv fyra, så vi får väl åka redan om ett par timmar. Lite roligt att tänka att middagen kommer ätas därborta (i alla fall för mig som älskar mat)! Imorron ska vi se musikalen "Ghost", vilket jag ser fram emot. Självklart kommer jag lägga upp ett par inlägg under resan! Om inte annat så får det bli tidsinställda inlägg. Idag bjuder jag på ett av mina många recept på chokladmuffins. Just detta är baserat på den amerikanska kakan "Devil's food cake".

 

Jag har allt mer börjat baka muffins. Detta på grund av den enkla anledingen att de nästan alltid blir så bra! Tänk, förut när jag bakade "vanligt", med både socker och mjöl, då drog jag mig för att baka muffins då jag tyckte att de sällan blev goda. Så roligt att det både är godare och nyttigare att baka sockerfritt!

 

 

 

 

 

 

Devil’s food chokladmuffins – 6 till 7 stycken

 

Chokladmuffins:
50 gram smör
2 ägg
6 msk vispgrädde
1 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1 ½ dl stevia strö
2 ½ msk kakao
1/2 tsk bikarbonat
1 krm vaniljpulver

 

Glasyr:
30 gram smör
80 gram mascarpone
3 msk stevia strö
40 gram mörk sockerfri choklad
1 krm vaniljpulver

 

Ev. sockerfri mörk choklad till garnering

 

Chokladmuffins:
Smält smöret.  Blanda alla torra ingredienser till chokladmuffinsen i en bunke. Tillsätt äggen, grädden och smöret. Lägg smeten i 8 stycken muffinsformar som gärna får stå i en muffinsplåt (annars rekommenderar jag att du använder dubbla formar). Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 18-20 minuter.

 

Glasyr:
Smält smöret till glasyren. Smält även chokladen försiktigt. Blanda smör med smält choklad och tillsätt mascarpone. Rör väl så alla klumpar försvinner. Tillsätt stevia strö och vaniljpulver och blanda väl.

 

När chokladmuffinsen svalnat brer eller spritsar du på glasyren ovanpå muffinsen (gör gärna extra glasyr om du spritsar, då detta kräver extra mycket glasyr). Om du vill så använder du en potatisskalare för att ”skala” choklad som läggs på glasyren som dekoration!

 

 


Kommentarer
Postat av: Sara på Vardag.nu

Vi var i London förra året och var också på musikal. Det var verkligen häftigt. Ha det kanon i London! :)

Svar: Jag var i London för två år sedan också och såg Billy Elliott. Helt underbar!! Tack så mycket och ha det super du med :)
Marja

2012-07-16 @ 10:08:51
URL: http://vardag.nu
Postat av: Emma ❀ My Inspiration

oj oj dessa såg ju fantastiskt goda ut för en chokladälskare som jag!! ;) LONDON! Så roligt! :) Hoppas du/ni får en riktigt bra vistelse.

2012-07-16 @ 11:21:08
URL: http://myinspiration.blogg.se
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

oh JÖSSES vad goda de ser ut hördu! Och perfekt chokladiga! Ha en underbar tid i London, och se Ghost lite åt mig också ;)

Svar: tack, de var väldigt goda också ;-) ikväll blir det ghost!
Marja

2012-07-16 @ 13:57:32
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: Catharina

Tack för kommentar i min blogg! Muffinsen ser farligt goda ut! Och vilken fin blogg du har :)

Kram C

2012-07-16 @ 14:25:05
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Kim

Oj oj oj oj. De där muffinsarna tar jag gärna ett par stycken av! Med eller utan socker! ;)

Svar: Tack! Bara att byta ut stevia strö mot strösocker för dom som vill!
Marja

2012-07-16 @ 18:51:15
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: camilla -mangiare

Mums! Jag är en riktig chocoholic!
Vet du förresten att jag nu har en facebooksida linkad till min blogg www.facebook.com/www.mangiare.bloggplatsen.se OM du vill få avisering om nya blogginlägg mm
Trevlig resa!

2012-07-16 @ 20:01:43
URL: http://www.mangiare.bloggplatsen.se
Postat av: Lana

Trevlig resa! Hoppas ni kommer att ha det så roligt i London! :)
Muffins ser otroligt smaskiga ut! :)
Kram kram
//Lana

2012-07-16 @ 21:47:43
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Anna

Bra jobbat att komma på så många recept!
Hur räknar du om mjöl till de alternativa mjölen? Det finns recept jag också skulle vilja göra glutenfria.

Svar: Tack så mycket! Jag har ännu inte översatt mandelmjöl till vetemjöl. Det blir en uppgift jag ska lösa när jag kommer hem!
Marja

2012-07-17 @ 07:46:04
Postat av: Molly

sv: det är en god kombo värd att testa ;)

oj, vad mkt gott det fanns här inne :) måste även säga/skriva att du har en söt hund (såg den i ett tidigare inlägg) :)
önskar dig en fortsatt bra vecka! kram

2012-07-17 @ 20:59:10
URL: http://flygflyglillanyckelpiga.blogspot.se
Postat av: Simone

åh så gott,yummi.åh va kul.peggy porshe måste du gå till,hört mycket gott om de stället

Svar: Det vet jag inte vad det är, ska kollas upp!
Marja

2012-07-18 @ 13:10:53
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Littledessert - Recept & Webbshop

Såg super gott ut!

2012-07-19 @ 17:57:33
URL: http://littledessert.se
Postat av: Silvia

Hej !:)
Underbart goda muffins !!!
Det bästa jag har bakat inom lchf ..glasyren ihop med muffinsen blev bara Mmmmmm :)
Tack för en kanon blogg!..:)
Så härligt att du delar med dig..tack !
Nu står mina Saltiner i ugnen..så spännande att få smaka dom sedan..tänkte ha någon god ost till och en kopp the :)..
Kram / Silvia

Svar: Tack, så glad jag blir över din fina kommentar! Så roligt att muffinsen blir goda,jag har fått en speciellt kärlek för chokladmuffins för tillfället. Titta gärna in ofta!
Marja

2012-07-22 @ 09:28:46
Postat av: Linn

Tack för kommentarer inne hos mig. Trevlig blogg du här. De här chokladskapelserna ser farligt goda ut. Lägger upp dig i min länklista:)

2012-07-29 @ 18:26:00
URL: http://mittbastaliv.blogspott.com
Postat av: Mia Beijer

Åh vad goda de såg ut, måste provbakas någon dag. Och vilken fin blogg du har :)

2012-08-01 @ 22:58:41
URL: http://mia-ettunderbartliv.blogspot.se/
Postat av: Linda

Ser supergoda ut, måste testas!

Svar: Dessa är några av min agodaste muffins!
Marja

2012-09-01 @ 20:56:59
URL: http://sweetsweettreat.blogspot.com
Postat av: Lisa

Hej,

Tänkte prova detta recept men...hur många grader ska ugnen stå på? Jag verkar inte kunna hitta det i receptet..?

Tack på förhand

Svar: Jag trodde jag hade rättat det! 175 grader ska det vara. Tack för att du sa till :) Och så glad jag blir över att du vill testa dessa muffins, de är supergoda!
Marja

2012-09-30 @ 14:56:58
Postat av: Lisa

Tack :) Jag gör dem dock utan frostningen då jag inte tål ost..men de bör väl funka bra även som "vanliga" muffins?

Svar: Absolut! Tål du grädde? om du vill kan du vispa grädde istället :)
Marja

2012-09-30 @ 16:38:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0