bakasockerfritt

Saffranbiscotti

Jag har bakat saffranbiscotti till jul under de senaste kanske tio åren. Men i år blir det första gången jag bakar dem utan socker och vetemjöl! Dessa är för mig en riktig klassiker och den sockerfia varianten kommer defenitivt att bakas igen. Perfekta att göra nu när tredje advent och julen börjar närma sig! De gäller att ha dem ganska länge i ugnen så att de blir riktigt knapriga. De är dock forttfarande en aning mjuka när de är varma, men kommer att bli hårda ner de fått kallna.

 

 

 

 

Biscotti med saffran – ca 20 stycken

 

25 gram rumsvarmt smör
1 ägg
25 g sötmandel
3 msk stevia strö
1 krm saffran
2 ½ dl mandelmjöl
2 tsk kokosmjöl
2 krm bakpulver
1 krm vaniljpulver

 

 

Sätt ugnen på 175˚C. Blanda ihop smöret, stevia strö och saffran med en elvisp.Tillsätt ägget och rör lite till. Blanda ner resterande ingredienser och blanda till en (ganska kladdig) deg. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och forma degen till två längder på plåten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter. Ta ut plåten. Sänk värmen till 120˚C. Skär längderna  sneda bitar och lägg med snittytan uppåt. Vänta i ca fem minuter och sätt in kakorna igen i ugnen i ca 35 minuter. Låt svalna. (de blir torrare/hårdare när de fått svalna).

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Caroline

Mums! Dessa ska jag verkligen baka till helgen! :)

2012-12-12 @ 16:39:13
URL: http://awesomecaroline.blogg.se
Postat av: Essie

Jättemycket tack för din sockerfria blogg den är guld för en som har diabetes!

Svar: Vad roligt att höra! Blir så glad av alla fina kommentarer :)
Marja

2012-12-12 @ 20:09:58
Postat av: Lana

Mmm... vad gott! Jag har faktiskt aldrig bakat biscotti... kanske dags att göra det efter ditt recept! :)
Ha en fin kväll!
kram
//Lana

2012-12-12 @ 20:19:54
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Dillan

Åhhh de är så goda dessa men vore kul o testa sockerfritt :)

2012-12-12 @ 20:54:00
URL: http://dillansblogg.blogspot.com
Postat av: Caroline

Sv; Håller med! :) Sen är det skönare när man bor i en lite by som mig, finns inte så mycket att handla här :p

2012-12-12 @ 21:49:09
URL: http://awesomecaroline.blogg.se
Postat av: Jytte

Jag provade dessa men utan stevia och med hackade dadlar istället, riktigt gott! Det blir nog en omgång med stevia i också :) Hoppas att du får en underbar helg!

Svar: Oj, vad spännande! Gjorde dadlarna biscottin mjuk? Lät som en god kombo :) Ha en toppen helg du med!
Marja

2012-12-15 @ 07:01:01
URL: http://jytte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0