bakasockerfritt

Mozartkulor

De kommande dagarna blir det mängder av julfirande/fikande. Idag blir det glöggkväll, imorron julfika och på tisdag pepparkaksbak! Hög mysfaktor på det :)
 
Julafton närmar sig med stormsteg, tänk att det bara är lite drygt en vecka kvar! Om jag bara fick göra ett julgodis till julafton, skulle jag utan tvekan göra dessa underbara godbitar! En blandning av "nougat", mandelmassa och choklad. Kan det bli mycket bättre?
 

 

 

 

Mozartkulor - 12 stycken

 

Hasselnötsmassa:
3 msk vispgrädde
35 gram sockerfri choklad (jag använder mörk, men ljus går bra om man vill ha den lite sötare)
½ dl hasselnötsmjöl
ev extra sötning

 

Mandelmassa:
3 dl mandelmjöl
30 gram rumsvarmt smör
ca 2 msk stevia strö
2-4 droppar bitterandearom
½ krm vaniljpulver

 

Chokladöverdrag:
100 gram sockerfri hasselnötschoklad (eller annan choklad)

 

 

Hasselnötsmassa
Koka upp vipgrädden (jag gjorde det i micron). Ta bort grädden från värmen och lägg ner bitar/hackad choklad och rör om tills chokladen smält. Rör ner hasselnötmjöl och eventuell sötning. Låt stå kallt tills smeten stellnar.

 

Mandelmassa
Rör mandelmjöl, stevia strö med smör till en mandelmassa. Smaksätt med vanilj och bittermandearom och rör nga om tills allt blandats. Låt kallna en stund i kylen.

 

Platta ut en bit av mandelmassan och lägg en bit av hasselnötsmassan i mitten, dra upp knaterna så att det bildar en kula med hasselnötsmassan i mitten. Smält chokladen och doppa kulorna i den. Låt stelna.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: vonskareng

ser så jäkla gott ut! snart snart snart (återigen; TACK FÖR DIN GRATULATION!!!) har jag mera pengar, när jag börjar plugga i vår. då kmr jag kunna baka allt det gott du lägger upp recept på. YUM!

Svar: Så galet kul att du ska börja plugga! Alltid najs med studiebidrag dessutom :)
Marja

2012-12-15 @ 13:37:37
URL: http://www.vonskareng.blogg.se
Postat av: Caroline

Gosh va gott! Började genast dreggla lite känner jag.. Måste nog göra inför kommande julbrunch! Dessa och en mängd andra läckerheter från din underbara blogg! :D

Svar: Tack för din kommentar! Dessa bör absolut prioriteras!
Marja

2012-12-15 @ 18:03:22
URL: http://awesomecaroline.blogg.se
Postat av: frubalken.blogg.se

Synd du inte skurit i ser en, skulle vilja se hur de blev inuti =) Riktigt bra recept!

2012-12-16 @ 18:28:44
URL: http://frubalken.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hej igen :) Om man köpt vanlig mandelmassa, hur mkt behöver man då ungefär? :)

Svar: Oj, jag skulle tipp på mellan 100-200 gram.
Marja

2012-12-17 @ 21:42:02
URL: http://awesomecaroline.blogg.se
Postat av: Caroline

Sv; Okej, tack så mycket :D

2012-12-18 @ 20:01:23
URL: http://awesomecaroline.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0