bakasockerfritt

Kardemummamuffins

Idag har jag börjat dagen med att skotta uppfarten hos mina föräldrar. Nu såhär i efterhand tror jag knappt att en bil kommer att få plats där, än mindre öppna dörrarna... Jag har även tagit en mysig fika med trevligt sällskap på mitt stammisfik espresso house (nu kom jag på att jag glömd använda presentkortet som gäller där). Nu snart ska jag dra iväg till forum för lite shopping och till Maxi för mathandling. Jag måste ju bunkra upp lite ingredienser till min bakning!

 

Idag bjuder jag på ett muffinsrecept med kardemumma! Jag rekommenderar att äta muffinsen med någon slags hallon- och gräddekombo, det passade väldigt bra ihop!

 

 

 

 

Kardemummamuffins – 6 stycken

 

40 gram smör
2 ägg
1 ½ dl mandelmjöl
2 tsk kokosmjöl
4 msk hasselnötsmjöl (går att byta ut mot annat nötmjöl, dock ej kokosmjöl)
20 gram grovhackade valnötter
5 msk stevia strö
2 msk mjölk/grädde
1 krm vaniljpulver
3 krm kardemumma

 

Toppa:

Hallon, sötning samt grädde

 

Smält smöret. Grovhacka valnötterna och tillsätt övriga torra ingredienser. Tillsätt ägg, smör och mjölken och blanda till en smet. Lägg sex stycken muffinsformar i en muffinsplåt och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader under cirka 13-15 minuter. Då muffinsen svalnat kan du mosa lite hallon tillsamans med valfri sötning. Klicka på detta på muffinsen och toppa med grädde!

 

 

 
 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0