bakasockerfritt

Solbullar med bakerix

 

Här kommer ett till recept med bakerix. Jag tycker det kan vara svårt att få till bra "volym" på bröd och bullar då jag tidigare bakat och är därför väldigt glad att jag hittat bakeri som gör så att degen upför sig som om den jäser i ugnen (fast utan jäst). Denna gång blev det solbullar, det vill säga bullar med vaniljräm. Dock är jag inte så bra på att få till den runda, släta formen på bullarna. Jag får helt enkelt öva!

 

 

 

 

Solbullar med bakerix - cirka 4 stycken

 

Bulldeg:
1 ägg
10 gram smör
1 1/3 dl bakerix
1 krm vaniljpulver
2 ½ msk stevia strö
2 msk hasselnötsmjöl (jag mixar hasselnötter utan skal)

 

Vaniljkräm:
1/3 dl vipgrädde
1 äggula
1 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver
10 gram smör

 

Smör och stevia strö att toppa bullarna med

 

Vaniljkräm
Börja med vaniljkrämen. Koka upp grädde och vaniljpulver i en kastrull under omrörning. Vispa äggulan tillsammans med sötningen. Blanda ner grädden i äggvispet under omrörning. Häll över krämen till kastrullen igen och koka upp usamtidigt som du återigen rör om. Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt smöret. Rör tills smöret smält.

 

Bulldeg
Smält smöret. Vispa ägget med elvisp. Tillsätt smöret och de torra ingredienserna. Blanda väl till en deg. Rulla degen till fyra bollar med blöta händer (för att undvika att degen fastnar på händerna). Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper. Gör en djup grop i bullarna. Fyll groparna med vaniljkrämen.

 

Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 15 minuter tills degen blivit fast (ta gärna ut en av bullarna för att känna).

 

Smält lite smör och pensla på de nygräddade bullarna. Strö över stevia strö.

 

 

 

 

Appropå bakerix så kontaktade jag LCHFbutiken om denna produkt och sa att jag gillade den och bakat en hel del med detta. Gissa vad som hände då? Jag fick äran att framställa recept till dom och som tack fick jag en låda med en massa bakprodukter! Dessutom har jag ett sammarbete med ett annat företag som jag kommer berätta mer om om ett par veckor!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anna Haeggman

Jätte bra recept. Låter gott. en tanke bara. I överskriften står det 5 bullar. I beskrivningen ska man forma 4 bullar. Vart försvann den 5.e? ;)
Kul med alla produkter. Lyxigt!!!! Härligt att baka när man har stort utbud att använda.
Trevlig kväll Anna

Svar: Haha, oj då! Tryckfelsnisse, dvs jag. Ska vara fyra (hade bara för mig att det blev fem då jag skrev övrskriften...). Ha en trevlig kväll du med!
Marja

2012-08-22 @ 20:13:21
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Har nyligen hittat din blogg. Tycker själv om att baka och har börjat experimentera lite med egna recept. Din blogg ska jag tipsa om och följa! :-)

Svar: Vad roligt att du börjat baka, visst är det kul att experimentera fram egna recept! Tack för din fina kommentar :)
Marja

2012-08-22 @ 20:14:48
URL: http://ankianka.blogg.se
Postat av: Silvia

Ett stort Grattis!..:)
Vad skoj för dig..och för oss..;)
Då får vi massa goda recept..
Tack för en kanon blogg!
Kram / Silvia

Svar: Tack så mycket, så snäll kommentar!
Marja

2012-08-22 @ 23:39:40
Postat av: Fröken NIlsson

Kul att få vara med och ta fram nya recept!!
Jag gillar bakerix sådär.....fast eg kan jag onte uttala mig ordentligt då jag inte fixat o trixat så mkt än ;)

2012-08-23 @ 07:47:31
URL: http://frokennilssonskok.blogspot.com
Postat av: Johanna

Bullar med vaniljkräm är ju aldrig fel - så gott! Bakerix har jag aldrig provat förut men det låter väldigt spännande :)

2012-08-23 @ 08:18:49
URL: http://alovelycake.blogspot.com
Postat av: Annette

Oj, mums! Det här lät ju jättegott :P

2012-08-23 @ 14:19:53
URL: http://justnujusthar.wordpress.com
Postat av: vonskareng

gud vad gott! gjorde vaniljmuffins ju för ett litet tag sedan..aningens onyttiigare bara ;)

2012-08-23 @ 15:39:11
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Cammie B

Grattis :) roligt för dig!

2012-08-24 @ 13:00:54
URL: http://cthis.blogg.se/
Postat av: Annie

Gud vad kul att få vara med och ta fram recept - grattis!

2012-08-26 @ 18:16:14
URL: http://liveitloveit.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0