bakasockerfritt

Nöttoscabitar

 

Äntligen fredag! Nu tycker jag vi alla firar den stundande helgen med lite nöttoscabitar! Eller vad säger ni?

 

 

 

 

Nöttoscabitar - cirka 9 bitar

 

Valnötsbotten:
20 gram smör
25 gram finhackade valnötter (eller mortla nötterna)
1 msk stevia strö
½ msk kokosmjöl

 

Jordgubbssylt:
40 gram jordgubbar
1½ tsk stevia strö
1 tsk kokosmjöl

 

Mandelfyllning:
25 gram smör
½ ägg
½ dl mandelmjöl (av mandlar utan skal)
½ msk kokosmjöl
ca 1 ½ msk stevia strö
½ krm vaniljpulver
½ tsk bakpulver
1 droppe bittermandelarom

 

Nöttosca:
15 gram smör
1 msk grädde
20 gram hackade val- och hasselnötter
10 gram mandelspån (elle hackde mandlar)
1 msk stevia strö
½ krm vaniljpulver

 

Pensla på:
50 gram sockerfri choklad
ev. 1 tsk kokosolja

 

Finhacka eller mortla 25 gram valnötter. Blanda med kokosmjöl, smör och stevia strö. Fäst en bit bakplåtspapper i botten på en liten form - jag använder en springform som är 12 cm i diamater. Mixa jordgubbar, häll bort eventuell vätska som bildas och blanda med stevia strö och kokosmjöl. Fördela över ”sylten” på valnötsbottnen.

 

Blanda alla torra ingredienser till mandelfyllningen. Tillsätt rumsvarmt smör, ägg och en droppe bittermandelarom. Blanda till en välblandad deg/smet och bred över sylten. Grädda först kakan i 12 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen. Gör nöttoscan samtidigt som kakan står i ugnen.

 

Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan övriga ingredienser. Låt nöttoscan stå kvar på medelvärme och rör då och då under ett par minuter. Blir nöttoscan för fast så är det bara att tillsätta lite mer grädde. Då kakan har tagits ut läggs nöttoscan på och kakan gräddas i ytterligare 10 minuter tills den är fast. Låt den svalna och ställ i kylskåp ett par timmar så att kakan bli ”stabil” (tillräckligt kompakt) att skära i. Smält chokladen, eventuellt tillsammans med kokosoljan (jag smälter i micron). Skär den kalla nöttoscakakan i bitar (ca 9 stycken) och bred/pensla på choklad på den ena kanten av alla bitar. Ställ in i kylen så att chokladen svalnar.

 

Alternativ: Vill man göra det lite enklare så skär inte kakan i bitar, utan bred/pensla på ett tunt lager choklad direkt på kakan.

 

 

 

Så här ser kakan ut innan chokladen penslats på.

 

 


Kommentarer
Postat av: ANNA

Såg riktigt läckert ut :)

2012-08-24 @ 19:30:31
URL: http://lidenmentuff.blogspot.com/
Postat av: Amy's piece of cake

Ser gryyymt gott ut, ja tack vill gärna ha en bit!

2012-08-24 @ 20:56:17
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: Rebecca

funderar på att köpa Stevia strö men är inte helt säker för om det vore bättre än socker så skulle man väl inte använda vanligt socker? vore kul att läsa vad du har för tankar kring sötningsmedel :)

Svar: Det är lite av en smaksak. Jag försöker undvika socker mycket, då jag tror att det är väldigt dåligt för hälsan och har påverkat mitt humör en hel del. Därför valde jag att byta ut det mot "lchf-vänliga" sötningar. Jag tycker stevia strö är väldigt likt socker, men vissa känner dock en bismak av det. Jag tror även att anledningen till att socker används så pass mycket är för att många inte vet vad för alternativ det faktiskt finns och vågar testa!
Marja

2012-08-24 @ 21:55:07
URL: http://denksam.wordpress.com
Postat av: Lana

Oj, oj, oj, vilken goooood kaka! Den kommer jag absolut baka! Vet t.o.m. när jag ska gör det! :) Bokmärker den på en gång så jag lätt kommer åt receptet! :)
Ha en toppen lördag!
Kram
//Lana

Svar: Tack så hemska mycket! Vad glad jag blir att du ska testa den :) Du bara måste säga till hur det blev!ha en underba helg nu!
Marja

2012-08-25 @ 08:49:17
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: emma - mamma till walter

Hej! Tack så mycket för gratulationen till Walter, jag svarar löjligt sent på din kommentar men så kan det bli!
Va roligt att du följt min blogg länge för jag brukar läsa din också , under hela graviditeten läste jag massa mat/ bak bloggar och å också din :) ha en fin helg ! Mvh Emma

2012-08-25 @ 09:06:39
URL: http://emmaskogmyr.se
Postat av: Anna Haeggman

Hej!!
Jag måste bara säga att jag älskar att jag hittat till din blogg. Den är just nu en av mina vavorit bloggar och tittar in varje dag efter nya recpt. Jag är självt sjukt intresserad av lchf bakniong och älskar att testa på nya grejer. Du är så duktig och ger massa inspiration! Detta recept kom precis i rätt tid. En kompis till mig sa senast igår. -Den dan du kommer med en kaka med nötter, choklad, kolasås och en massa smaskigheter då ska jag testa att baka på lchf vis. Denna ska jag visa henne. :)
Trevlig helg!

Svar: Wow, vilken underbar kommentar! Att ha så fantastiska läsare som du och många andra är en av de viktigaste anledningarna till att jag har denna blogg och verkligen brinner för detta, ni gör mig så peppad! Vad kul att du och jag har lite liknande intressen och att du därmed finner inspiration här! Det är nog bäst jag slutar här, annars kommer det bli alldeles för många utropstecken... ;)
Marja

2012-08-25 @ 11:01:16
Postat av: Monkan

Det såg gott ut! Jag får nog prova köpa stevia strö. Sukrin gör mig konstig i munnen men någon sa att stevia strö gick bättre. För även om jag bakar en och annan sak utan sött så kunde det ju var kul ha lite mer "normala" kakor hemma ibland. Tror jag.
/M

Svar: Jag tycker defintitivt stevia strö känns mer "normalt" som socker (tror dessutom det är lite av en vanesak). Älskar att baka, så jag tycker du ska testa :)
Marja

2012-08-25 @ 11:05:54
URL: http://www.lilltappanskok.blogspot.se
Postat av: Vonskareng

Jag gjorde sylt på stevia en gång för ett tag sedan nu. Tyvärr bildades äckliga stevia-kristaller efter cirkus en natt i kylakåp. Har du vart med om det?

Svar: Vad för sorts stevia använde du då? Det var ett tag sne jag gjorde sylt (brukar nu bara mosa hallon med sötning utan att värma), men då blandade jag jordgubbar med lite av flytande stevia och lite stevia strö plus gelatinpulver. Det bidldades inga kristaller!
Marja

2012-08-25 @ 11:13:51
URL: http://Vonskareng.blogg.se
Postat av: Maria

OJ så gott detta såg ut!! Magiskt .. recept sparas och ska testa till fikaklubben på jobbet sen.
=)

Svar: Vad roligt! Tack för din fina kommentar!
Marja

2012-08-25 @ 13:00:47
URL: http://mariasfavoriter.blogg.se
Postat av: Amanda

Wow! Vilken kaka! :)

2012-08-25 @ 13:14:07
URL: http://doppa.nu
Postat av: Kjersti

Ser otroligt gott och frestande ut! Bra sätt att inleda helgen!

2012-08-25 @ 14:22:15
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.se/
Postat av: Vonskareng

Okej! Jag anv stevia-strö, ska testa göra som du! Blev gott först ju, men efter en natt i kylskåpet....usch!!:/

Tack för din fina kommentar fö! Kram! Älskar din blogg; big like!

Svar: Tack så mycket själv! Jag gillar din blogg en hel del med ska jag säga :)
Marja

2012-08-25 @ 16:55:06
URL: http://vonskareng.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0