bakasockerfritt

Chokladmuffins med hasselnötsfyllning

 

Denna helg kommer att bli en helg i bakningenstecken! Jag känner att jag måste passa på nu då jag fortfarande har mycket ledighet i min vardag. Plus att det är jäkligt kul också! Just nu exempelvis står en plåt med kanelhjärtan och gräddas i ugnen. Bra snacks till filmen ikväll!

 

Jag har även gjort ännu en variant av chokladmuffins (säkert min 10:e) och denna gång i en underbar kombo med hasselnötter. Hasselnötsfyllningen som jag har i dessa muffins är väldigt lik min hemmagjorde nutella. De flesta av er där ute har nog märkt att jag är förälskad i just chokladmuffins och nutella. Så denna muffins är som en match made in heaven för min del.

 

 

 

 

Chokladmuffins med hasselnötsfyllning – 6 till 8 stycken

 

Chokladmuffins:
75 gram smör
3 ägg
60 gram sockerfri choklad (jag använde mig av ljus denna gång)
1 ½ dl mandelmjöl
1 msk hasselnötsmjöl (jag mixar hasselnötter utan skal)
1 msk kakao
1½ msk kokosmjöl
1 1/5 dl stevia strö
1 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver

 

Hasselnötsfyllning:
10 gram kokosolja (kan bytas mot smör)
2 msk smält smör
6 msk malda/mixade hasselnötter
3 msk stevia strö
1 msk kakao
2/3 krm vaniljpulver

 

Hasselnötter att lägga på muffinsen

 

Chokladmuffins
Smält smöret. Grovhacka den sockerfria chokladen och blanda med övriga torra ingredienser. Blanda i äggen och det smälta smöret och rör tills att blir välblandat. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter tills muffinsen börjar bli fasta.

 

Hasselnötsfyllning
Smält smöret och blanda med övriga ingredienser (kokosoljan kan bytas ut mot smör, jag skulle rekommendera lite mer än 10 gram smör i det fallet). 

 

Gröp ut en grop i mitten av muffinsen (blanda ev. det som gröpts ut med hasselnötsfyllningen) och lägg fyllningen i gropen. Platta ut det som blir över av fyllningen ovanpå muffinsen. Toppa med hela eller hackade hasselnötter!

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: hennysbroadway

Ser mycket gott ut, synda bara att jag är nöt allergiker! :)

2012-08-25 @ 20:03:32
URL: http://Www.hennysbroadway.blogg.se
Postat av: Bonnie

Åh vad gott!

2012-08-25 @ 21:05:34
URL: http://bouchons.blogg.se
Postat av: mysan

Du är älskad av folk i din närhet, glöm inte att du är unik o underbar för den du är! <3
Kramar

2012-08-25 @ 22:20:01
URL: http://myedenvad.blogg.se
Postat av: Johanna

Åh, de där såg ju verkligen vansinnigt goda ut! Låter verkligen som riktiga toppenmuffins :)

2012-08-26 @ 09:59:21
URL: http://alovelycake.blogspot.com
Postat av: Jytte

Ja riktigt mumsig är det, dock inte perfekt att springa en mil på märkte jag.. För lite långsamma kolhydrater!
Otroligt fin och insirerande blogg du har här!

2012-08-26 @ 13:26:43
URL: http://jytte.blogg.se
Postat av: Vonskareng

Nä men åh så roligt! Älskar verkligen julen, var bara tvungen att starta en julblogg där jag kan skriva av mig ordentligt om den!!!:D

2012-08-26 @ 13:37:34
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Marikka

De ser jättegoda ut.

2012-08-26 @ 14:59:22
Postat av: Madde K

De ser ju alltså bara fööör goda ut! Måste prova!

2012-08-26 @ 23:10:16
URL: http://pixiebob.blogg.se
Postat av: Sanna

Ååh, ge mig! Sjukt gott ser det ut!

2012-08-27 @ 10:06:48
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Sanja

Ser fantastiskt gott ut!
Ser att du använder stevia istället för vanligt socker men kan man byta ut den... mot vanligt socker alltså :)

Svar: Stevia strö ska vara som socker, det är lika sött och har samma konsistens. Det går jättebra att byta ut stevia strö mot socker vill säga!
Marja

2012-08-27 @ 16:36:45
URL: http://bakakuten.blogspot.com/
Postat av: Mimmi

Hej! Jag vill bara säga att jag verkligen gillar din blogg, ditt sätt att baka och dina recept. Testade igår att göra Chokladmuffins med hasselnötsfyllning som fick med beröm godkänt av både oss vuxna och barnen. Barnen brukar oftast inte fullt ut acceptera LCHF-bakverken men jag har på känn att nästan alla dina recept kommer falla dem i smaken. Jag testade att ta Hasselnötssmör som bas till Nutellan också. Blev riktigt bra tycker jag. Till helgens fikabesök MÅSTE jag bara testa din kladdiga äppelkaka. Det ser jag fram mot. Tack för en bra blogg! :)

Svar: Vilket beröm! Tack så hemska mycket för din fina kommentar, det värmer rejält ska du veta! Smart att ta hasselnötssmör som bas :) Du får gärna berätta om du gör fler bakverk härifrån, det är så kul att höra!
Marja

2012-09-03 @ 12:38:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0