bakasockerfritt

Kärleksmums

 

Idag lägger jag upp mitt första recept som jag gjort till Kung Markatta: Kärleksmums. Denna underbara skapelse var det absolut första jag tänkte på då det bestämdes att jag skulle få bidra med recept till Kung Markatta! Jag vet att jag lagt upp kärleksmumsrecept två gånger innan, men nu har jag gjort om det en aning och detta är alltså (för tillfället i varje fall) det ultimata receptet! Som jag skrev förut skulle jag kunna äta kärleksmums till frukost, lunch och middag. Och mellanmål. Här hittar ni receptet på Kung Markattas hemsida.

 

Glöm inte att du kan vinna tre stycken ekologiska produkter: mandelmjöl, kokosmjöl och lakrtispulver. Tävla gör du här!

 

 

 
 

 

Kärleksmums

 

Chokladsmet:
180 gram smör
3 ägg
1 2/3 dl mandelmjöl
2/3 dl kokosmjöl
2 ½ dl stevia strö (eller annan sötning som är lika söt som socker)
2 ½ msk kakao
2 krm vaniljpulver
2 tsk bakpulver

 

Chokladkräm:
120 gram smör
130 gram mascarpone
3 msk riven kokos
2/3 msk hett vatten
2/3 tsk snabbkaffe 3 ½ msk stevia strö (eller annan sötning som är lika söt som socker)
1 2/3 msk kakao
1 ½ krm vaniljsocker

 

Kokos att strö över och att bröa formen med

 

 

Chokladsmeten:
Smält smöret. Vispa äggen pösigt med elvisp. Blanda alla torra ingredienser till smeten och häll på det smälta smöret. Blanda därefter ner de vispade äggen. Bröa en 24 centimeters springform med riven kokos och häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 26-28 minuter. Lägg eventuellt på en bit folie över kakan mot slutet av gräddningstiden om kakan börjar bli allt för brun.

 

Chokladkräm:
Börja med chokladkrämen. Smält smöret (ev värm tills smöret är vädigt mjukt)och blanda ordentligt med mascarpone tills det inte finns några klumpar. Blanda hett vatten med snabbkaffet (eller använd motsvarande kaffemängd). Rör ner kokos, stevia strö och kakao i smörkrämen. Tillsätt så mycket av kaffet som du vill (jag använde mig av allt). Smaka även av om det är tillräckligt mycket kakao och sötning.

 

Bred över chokladkrämen på den avsvalnade kakan och toppa med riven kokos!

 

Tips: Servera gärna kakan rumsvarm. Låt den därmed stå i rumstemeratur i någon timme om den tidigare förvarats i kyl.

 

 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Den här kakan verkar jättegod! :)
Måste också baka den nån gång! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

2012-09-25 @ 20:15:48
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Sofia

Den kakan ser saftigare ut än den vanliga kärleksmumsen! Me like!

2012-09-25 @ 21:03:54
URL: http://bakverket.wordpress.com
Postat av: Vonskareng

Bästa receptet! Älskart! Nästa gång gör jag några små ändringar så det blir ännu snällare för magen :D

2012-09-25 @ 22:36:25
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Amy's piece of cake

Mums för kärleksmums! Andas lite barndomsminnen där... :)

2012-09-25 @ 23:18:55
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Katarina

Kakan ser saftig och jättegod ut!

2012-09-26 @ 03:40:58
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Min mat,bak och hälsoblogg

Den här kakan ser jättekrämig och god ut!!! Mums

2012-09-26 @ 08:32:19
URL: http://www.peachloveinfood.blogspot.com
Postat av: Camilla - Glassriket

Såg i något kommentarsfält att du gjort nutellaglass, så jag kikande in för att se om den hamnat här. Har nämligen själv en nutellaglass som står på svalning i kylen, och jag tänkte att din nog är annorlunda och sockerfri, något att inspireras av :)
Att jag snubblade över det här kärleksmumsreceptet är nog inte bra för midjemåttet...:)

Svar: Vad kul att du också har gjort en sådan! Jag kommer inte lägga upp denna glass ännu, då jag har några andra recept som har förtur ;)
Marja

2012-09-26 @ 09:18:22
URL: http://www.glassriket.se
Postat av: Madde K

Ser verkligen smarrigt ut!

2012-09-26 @ 09:23:50
URL: http://maddeswellbeing.blogg.se
Postat av: Therese - Glutenresan

Mums så gott det ser ut!!!! Kan nog också tänka mig att äta kärleksmums till alla måltider ;-)

2012-09-26 @ 15:21:37
URL: http://teatravel-glutenresan.blogspot.com/
Postat av: Sandra

Hej, kul att du hade hittat in på min blogg :) jättefin blogg du har, hit ska jag besök fler gånger. Du verkar ha många smarriga recept och som är naturligt glutenfria ;)

2012-09-26 @ 22:52:47
URL: http://sandrasglutenfria.blogg.se
Postat av: Sonja

Holy, Moly! Dom har ser ju heeelt gudomligt goda ut! :)
KärleksMUMS är verkligen rätt ord!
Ha en riktigt härlig helg!
/ Sonja

Svar: De ÄR gudomliga ( om jag får säga det själv) :) Tack så mycket, hoppas du får det super du med!
Marja

2012-09-28 @ 07:46:56
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se
Postat av: Lisa Brännström - Dressage By Lisa

Testade det här receptet igår och det blev jättegott! Dock är det första gången jag använder stevia och var väldigt ovan vid smaken, så jag använde lite honung i chokladkrämen för att inte få det allt för nytt. Men är det okey om jag lägger ut receptet på min blogg om du får en länkning i början av inlägget? :)
Kram Lisa

Svar: Vad roligt att du tyckte det! Var det stevia strö du använde? Såklart du får lägga upp receptet, det är bara roligt :)kram
Marja

2012-10-08 @ 15:33:11
URL: http://dressagebylisa.blogg.se
Postat av: Sofie

Galet god!!
Min blev dock inte lika vacker som din, då önskemålet här alltid är dubbel choklad och kaffekräm ovanpå.. Nästa gång blir det bara ett sats ovan! :)

Svar: Vad roligt! Det är en av mina favoritbakverk :)
Marja

2012-10-09 @ 17:34:13
Postat av: Jytte

Vad glad jag är att du kommenterade min blogg så att jag hittade hit! :) Jag provade baka denna kärleksmums , med några små ändringar efter min smak, och jäklans vad go kakan blev! Din blogg är nu tillagd som favorit :)

Svar: TAck för din snälla kommentar! Så roligt att du gillade kärleksmumsen, det är även för mig en storfavorit :)
Marja

2012-10-13 @ 17:44:21
URL: http://jytte.blogg.se
Postat av: therese

Hej! vilken otroligt fin blogg du har ! :) Vilka recept! Och va bra att du länkar till andra!
Superfina bilder! :)
Jag har lagt till din blogg i min följa lista!

Svar: Tack, det var väldigt snällt skrivet :) Ska kolla in din blogg!
Marja

2012-10-17 @ 15:25:14
URL: http://theresehaggmark.wordpress.com
Postat av: stinas

Tack for en underbar blogg. Har du prövat att göra krleksmums i en liten form? i så fall kan du väl lägga ut det receptet.

Svar: Tack!! Antingen delar du bara ingredienserna på 4, eller så följer du detta recept:
Kärleksmums
45 gram smör
1 ägg
2/3 msk vispgrädde
2/5 dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
ca4 msk stevia strö
2 tsk kakao
½ kryddmått vaniljpulver
½ tsk bakpulver

Chokladkräm:
35 gram smör
30 gram mascarpone
1 msk riven kokos
½ msk vatten
1 kryddmått snabbkaffe (eller motsvarande kaffe)
1 1/3 msk stevia strö
ca 2 tsk kakao
Kokos att strö över och att bröa formen med

Smält smöret. Banda alla torra ingredienser till smeten. Blanda även i ägget, smöret och grädden. Bröa en liten form på 12 cm i diameter med riven kokos och häll i smeten. Grädda i nedre delen av ugn på 175 grader i ca 30-40 minuter tills kakan är fast.
Börja med chokladkrämen. Smält smöret (ev värm tills smöret är vädigt mjukt)och blanda ordentligt med mascarpone tills det inte finns några klumpar. Blanda ½ msk hett vatten med 1 kryddmått snabbkaffe (eller motsvarande). Rör ner kokos, stevia strö och kakao i krämen. Tillsätt så mycket av kaffet som du vill (jag använde mig av allt). Smaka även av om det är tillräckligt mycket kakao och sötning.
Bred över chokladkrämen på den avsvalnade kakan och toppa med riven kokos!
Marja

2013-03-13 @ 09:24:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0