bakasockerfritt

Bountybollar

Denna söndag började precis som förra veckan med ett frukostbesök på Gateau. Jag drog med mig en av mina tjocka pluggböcker och fick i alla fall ett par minuters plugg gjort. Om någon timme ska jag åka iväg för att fika med familjen. En mysig start och mitt på dagen!
 
Dagens godbit blir bountybollar! Jag har i alla år varit ett stort fan av bounty (jag älskar kokos) och nu tyckte jag det var dags att göra en lite mer hälsosam variant på det sockerstinna godiset. Mycket bättre!
 
 
 
 

 

Bountybollar - ca 8 stycken

 

25 gram smör
ca 50 gram mascarpone 1 ½ -2 msk stevia strö
½ krm vaniljpulver
1½ dl riven kokos

 

40 gram mörk choklad
10 gram smör
ca 1 tsk stevia strö

 

Smält smöret och blanda väl med mascarpone. Tillsätt 1 ½-2 msk stevia strö, vaniljpulver och riven kokos. Låt kokosröran stå i kylen ett tag så att den stelnar en aning. Rulla därefter till bollar. Smält den mörka chokladen tillsammans med smöret och tillsätt ca 1 tsk stevia strö. Doppa bollarna i chokladen och lägg på bakplåtspapper. Låt stelna i kylen!

 

 

 

 

Jag fick häromdagen hem min beställning på shiratakiris! Jag köpte nämligen en enda förpacknign förut för att testa att göra risgrynsgröt. Och det blev jättegott! Mycket godare än vad jag trodde det skulle bli! Så köpte fem stycken till för att testa på lite olika puddingar, grötvarianter mm.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Vad spännande det låter med risgrynsgröt på shiratakiris! :) Ser fram emot dina pudding- och grötvarianter på det! :)
Ha en fin söndag!
Muffinsarna var helt underbara! Kommer att baka de flera gånger!
Kram kram
//Lana

2012-09-23 @ 15:24:57
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Min mat,bak och hälsoblogg

Det är ju bara så gott med bountybollar!!

2012-09-23 @ 20:37:28
URL: http://peachloveinfood.blogspot.com
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Bountybollarna lät jättegott! Kanske får bli dom på lördag! :-)

2012-09-23 @ 22:35:22
URL: http://ankianka.blogg.se
Postat av: Emmelie Eriksson

TACK för att du lägger upp allt detta på din blogg! Har precis börjat om på LCHF och vill ha något som piggar upp i höstmörkret; bjuda mina vänner på te och bakat. Nu kan jag göra det trots LCHF! Tack igen!! /Emmelie Eriksson

Svar: Tack för din jättefina kommentar! Att baka piffar verkligen upp hösten, hög mysfaktor!
Marja

2012-09-23 @ 23:59:03
Postat av: Kjersti

Bra tips! Får snart lite oväntat besök av lilla barnbarnet och svärsonen, som fyller år idag och är galen i kokos. Ska genast sätta igång och göra bountybollar - men något modifierat. Länkar till dig om de blir bra och dyker upp på bloggen så småningom. Ha en fin vecka!

Svar: VAd kul att höra! Stort grattis till honom :-) hoppas dr blir jättegoda!
Marja

2012-09-24 @ 10:13:02
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.se/
Postat av: MOA

Gud vad gott de ser ut!

2012-09-24 @ 15:27:16
URL: http://siggenumberone.blogg.se
Postat av: Simone

åh ja älskar verkligen bounty och de här är farligt goda.aldrig hört talas om de riset,låter spännande

2012-09-24 @ 19:12:23
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Anonym

intressant med mascarpone i bounty, det måste jag testa nästa gång:) risgrynsgröt lät inte heller så tokigt, hur gjorde du det?

Svar: Jag ska göra om rceptet så att det blirperfekt och då sa jag lägga upp det såklart :) Men grunden är att kokoa shiratakiriset med grädde, salt, kanelstång, lite sötning, vaniljpulver. Mums!
Marja

2012-09-24 @ 20:35:12
Postat av: Sofie

Galet goda bounty! Till och med barnen gillade dem!

Svar: Vad roligt! Tack :)
Marja

2012-10-08 @ 19:25:00
Postat av: Caroline

Kan man byta ut mascarpone mot någonting som är helt mjölkfritt? Någon aning om vad isf? :)

Svar: Det går absolut att ersätt mot mer smör, även om det inte kommer bli lika krämigt. Annars kan du ersätt mot en mindre mängd mjölkfri "grädde" (typ havregrädde)? Det går ju självklart mot mjölkfri cremé fraiche eller liknande, men förmodligen söta lite extra, då de har en lite surare smak.
Marja

2012-12-19 @ 21:12:41
URL: http://awesomecaroline.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0