bakasockerfritt

Lyxiga chokladkakor

Se originalinlägget på bakasockerfritt.se!
 
Igår hade jag och min uppsatskompis skypesamtal med vår  handledare. Jag var olidligt nervös hela dagen, men försökte trycka undan det med ickeplugg och massor av bakande. Som tur är verkade vi ändå få vår idé godkänd, även om det blev en lite annorlunda vinkel på det hela och därmed behöver en stor del av uppsatsen göras om. Det är förstås lite tråkigt i och med att vår första del ska in redan måndag morgon. Jag måste säga att jag inte gillade skypesamtalet. Jag hatar att parta på engelska och det var grymt svårt att svara på frågor utan att hinna tänka igenom dem innan. Jag blir så lätt ställd vilket leder till att jag får kortslutning och börjar parta på innan jag hunnit tänka, bara för att vinna tid. Inte kul när han börjar skratta och säga att jag missförstått hela teorin. Hallå, jag hade bara otur när jag tänkte... Men, men jag väljer på att fokusera på att vi nu (får jag hoppas) i alla fall har grunden godkänd och bestämd!
 
Nog pratat om tråkiga uppsatser (det räcker med att jag tänker på dem 20 timmar om dygnet)! Idag vill jag dela med mig av ett recept på jättesöta småkakor! De är ett hett tips att inspireras av om du vill göra en liten fin ätbar present att ge bort. Basen är en chokladkaka på nötter, som sedan toppats med smält choklad samt valfria nötter. Inte komplicerat alls, men blir ändå väldigt snyggt!
 
 

 

 

Lyxiga chokladkakor – 6 stycken

 

15 gram rumsvarmt smör
½ dl mandelmjöl
10 gram pecannötter
½ msk kokosmjöl
1 tsk kakao
1 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver

20 gram sockerfri choklad

Valfri topping (nötter)

 

 

Sätt ugnen på 150 grader. Finhacka pecannötterna och blanda med resterande torra ingredienser. Blanda till sist ner smöret. Forma sex stycken bollar av kakdegen och platta ut dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter. Låt svalna.

 

Smält chokladen och toppa kakorna med detta. Toppa chokladen med exempelvis nötter.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Victorias provkök

Så gott det verkar;)
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

2013-03-08 @ 07:28:30
URL: http://www.xn--victoriasprovkk-mtb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0