bakasockerfritt

Kaka med chokladcréme

Se originalinlägget på www.bakasockerfritt.se!

 

Puh, efter en lång dag säger jag god natt och hej då till alla måsten för idag. Jag har alltså precis lagt undan plugget och får ta vid där jag slutade imorgon. Jag har inte hunnit baka på flera dagar, och det börjar minst sagt klia i fingrarna och huvudet för att experimentera mig fram till något nytt smarrigt recept. Tur att jag har lite recept på lager som jag vill visa er!

 

Kanske kommer ni ihåg att jag lade upp ett recept på en chokladcréme härom dagen? Den crémen är en stor beståndsdel i denna kaka! Bottnen innehåller nötmjöl och hackade nötter, vilken i sin tur är toppad med crémen. Enkelt och gott med smak av hasselnöt och choklad!

 

 

 

 

Kaka med chokladcréme

 

10 gram rumsvarmt smör
½ dl mandelmjöl
1 tsk kokosmjöl
10 gram hasselnötter
10 gram sockerfri mjölkchoklad
½ msk stevia strö
½ krm vaniljpulver

 

100 gram chokladcréme

 

 

Sätt ugnen på 175 grader. Finhacka hasselnötter, hacka chokladen och blandsa med resterande ingredienser till en deg. Tryck ut degen i botten av en liten springform (12 cm). Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter.

 

Värm chokladcrémen mjuk och bred den ovanpå kakan. Toppa gärna med riven kokos och servere med grädde!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

10 g smör? Tryckfelsnisse? :)

Svar: Nej, det är faktiskt rätt! Det är en så liten form, och nötter i sig är så pass feta att det räcker med 10 gram smör! Det blir tillräckligt "kladdigt".
Marja

2013-03-14 @ 23:21:28
Postat av: Annika

Gott :)

2013-03-15 @ 16:38:00
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Artur

Den här kommer jag inte ihåg. Men den ser ut att vara jättegod.

2013-03-15 @ 18:25:31
Postat av: Lana

Mmm....smaskens! Mums!
ha en underbar fredagskväll!
Kram kram
//Lana

2013-03-15 @ 19:48:01
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0