bakasockerfritt

Fudge brownie

Se originalinlägget på bakasockerfritt.se!
 
Till födelsedagsfirandet förra helgen hade jag gjort så kallade Fudge brownie. Dock utan sirap, men med grädde och massor av härlig choklad! I bottnen ingår även hasselnötter och toppingen är en slags fudgesås. Visst låter det gott? Perfekt att bjuda på till kaffet (eller thé i mitt fall).
 
Denna fredag har jag ärligt talat mest pluggat. Låter inte direkt roligt, men på söndag kväll (måndag morgon) ska början på vår uppsats in, och det finns minst sagt en hel del att göra. Jag har ändå tagit mig iväg för att köra veckans andra tränignspass. Har blivit en anings mindre träning denna vecka, pga tidsbrist.
 
 
 
 
Fudge brownie
 

Browniekaka:
30 g smör
1 ägg
½ dl vispgrädde
25 g hasselnötter
1 dl mandelmjöl
½ msk kokosmjöl
1 ½-2 msk kakao
3 ½- 4 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver
25 gram ljus choklad

Chokladfudgeöverdrag:
½ dl vispgrädde
10 gram smör
40 gram mörk choklad (Går även bra med ljus)
½ krm vaniljpulver
ev. sötning

 

 

Browniekaka
Sätt ugnen på 175 grader. Grovhacka hasselnötter och choklad.  Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser i en bunkte. Tillsätt ägg, smör och grädde. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 12X15 cm (lägg alternativt ett smörgåspapper i formen så går det lättare att lossa). Grädda kakan mitt i ugnen i ca 18 minuter, den ska vara lite kladdig inuti. Låt kakan svalna.


Chokladfudgeöverdrag
Koka upp grädden och ta kastrullen från värmen. Rör ner bitar av chokladen samt smöret. Bred överdraget över kakan, låt stelna och skär sedan i rutor.

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Mums, mums! Vilken läcker god kaka! :)
ha en toppen lördag!
Kramar!
//Lana

2013-03-09 @ 07:16:44
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0