bakasockerfritt

Banankaka med hackad choklad

Se originalinlägget på http://bakasockerfritt.se/!
 
 
Idag började jag dagen med en lång och skön morgonpromenad. Har jag tid och är hemma älskar jag att starta med en promenad på morgonen, då jag brukar lyssna på pratradio, läsa bloggar på mobilen eller bara rensa tankarna. Ikväll ska jag och min uppsatskompis ha vårt första handledarmöte via Skype. Egentligen skulle vi haft tiden 17, men tyvärr blev det förflyttat två timmar framåt. Jag är minst sagt lite nervös inför samtalet, eftersom jag inte har någon aning om vårt ämne ens bli godkänt! Blir det inte det och jag får göra om, blir jag skogstokig! Jag tror det inte blir så mycket plugg för min del idag, ett par, tre intensiva timmar ikväll räcker för idag!
 
För att skingra tankarna är det perfekt att ställa sig och baka. Det är kreativt, roligt och gott (oftast)! Idag har jag hunnit med jordnöts- och kokoskakor, och kanske jag hinner med någon till godbit. Men idag lägger jag upp ett recept på en banankaka med choklad! Jag har ofta banan i mina kakor, då de blir så smakrika och saftiga utav det. Eftersom banan i sig är så pass sött, behövs det knappt någon annan sötning. Jag serverar min banankaka med grädde eller glass!
 
 
 
 

Banankaka med hackad choklad

 

15 gram smör
70 gram mogen banan
1 ägg
½ dl mandelmjöl
½ msk kokosmjöl
1 msk hasselnötsmjöl
15 gram hackad choklad
10 gram finhackade pecannötter
½ msk stevia strö
½ tsk bakpulver
½ krm vaniljpulver

 

 

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret, mosa banan och vispa ägget pösigt med elvisp. Blanda alla torra ingredienser med varandra. Rör därefter ner den mosade bananen och det smälta smöret. Rör till sist försiktigt ner äggvispet. Häll banansmeten i en bröad springform (12 cm). Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

 

 

 
 

Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Smarr! :-)

2013-03-06 @ 16:46:37
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Lana

Mums, mums! Du frestas som vanligt! Mitt i vecka, på en vardag? ;)
Ha en toppen kväll!
Kramar!
//Lana

2013-03-06 @ 20:30:04
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Amy's piece of cake

Banan och choklad är en underbar kombo och med lite grädde till... mmmmmm!

2013-03-06 @ 21:40:20
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: Katarina

Banankakor blir så saftiga och goda och tillsammans med choklad perfekt!

2013-03-07 @ 03:22:48
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0