bakasockerfritt

Banan- och båbärskaka

Originalinlägget hittar du på: www.bakasockerfritt.se!

 

Fy, under de senaste dagarna har min dator krånglat med internet hela tiden! Den vägrar koppla upp sig, även fast internet är tillgänligt. Till sist fick jag igång internet vid halv sju på kvällen. Och då ska det påpekas att jag kom hem vid ett! Då är det tur att jag har en mobil och även kan låna sambons dator.

 

Härom veckan när jag var på middag hos min systers familj bakade jag en underbar kaka innehållande banan och blåbär. Blåbär och banan passar verkligen bra ihop! Kakan toppade jag med en krämig topping gjord på grädde där jag tillsatt en äggula och vaniljpulver. Det här måste vara en av mina favorit "mjuka kakor"!

 

 

 

 

Banan och båbärskaka

 

Smet:
90 gram smör
3 ägg
3/4 dl riven kokos
2 dl mandelmjöl
½ dl stevia strö
½ tsk vaniljpulver
2 msk kokosmjöl
2 tsk bakpulver 200 gram mogen banan
100 gram blåbär (stora och söta)
ev 2 msk honung

 

Gräddtopping:
2 ½ dl vispgrädde
1 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver
1 äggula

 

 

Smet
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägget pösigt och mosa bananen. Blanda alla torra ingredienser tillsammans och tilltsätt mosad banan, äggvispet och smöret. Blanda till en smet. Blanda sist ner blåbären och rör försiktigt därefter så att de inte mosas för mycket. Smöra och bröa en 24 cm springform och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 22 minuter. Låt svalna.

 

Gräddtopping
Vispa grädden med elvisp. När grädden nästan är klar tillsätter du sötning, vanilj och äggula och vispar lite till. Bred eller spritsa grädden på kakan.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Amy's piece of cake

Så läcker den blev och det låter gott med både banan och blåbär i, yummie!

2013-03-13 @ 21:35:07
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: stinas

Kan du lägga ut receptet för en liten form?

Svar: Jag skulle rekommendera att ca dela receptet på hälften. Eller så kan du använda detta recept, fast göra i en liten form istället för muffins: http://bakasockerfritt.se/recept-kategorier/item/banan-och-babarsmuffins.Här är dock inte grädden inräknad.
Marja

2013-03-14 @ 10:18:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0