bakasockerfritt

Macadamiatigerkakor

Idag har jag en lugn dag med en lunchfika i Nacka Forum och ett steppass som det enda inplanerade. Det börjar dessutom bli dags att kolla runt på lite olika jobb/praktikplatser till efter min examen. Känns inte så jättetaggande av någon anledning tyvärr... Det känns som om det var nyligen jag satt i cirka ett halvår och sökte med ljus och lykta över ett extrajobb/prakitk! Så nu börjar karusellen om igen. Kan jag inte bara få baka som heltidsjobb?!
 
Jag har i alla fall hunnit baka idag! Det är så kul att baka LCHF inpirerat, då jag har upptäck massor av ingredienser som jag annars inte skulle använt. Som att göra nötmjöl på macadamianötter till exempel! Väldigt gott, men kanske inte dte första man tänker på. I dessa småkakor har jag kombinerat två smaker i en kaka!
 
 
 
 
 

Macadamiatigerkakor - 6 stycken

 

25 gram rumsvarmt smör
40 gram macadamianötter
2 msk riven kokos
2 msk mandelmjöl
1- 1 ½ msk stevia strö
2/3 msk kokosmjöl
½-1 krm vaniljpulver

 

Smaksättning: 1 msk kakao+ extra sötning

 

 

Stöt macadamianötterna i en mortel (alternativt finhacka). Blanda med kokos, mandelmjöl, kokosmjöl, vaniljpulver, stevia strö och smör. Ta undan hälften av degen och tillsätt kakao och extra sötning i en av delarna. Ta en bit av den ljusa degen och en bit av chokladdegen och gör en kaka av detta. Gör circka sex kakor av hela degen. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 150 grader, mitt i ugnen i cirka 15 minuter.

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Lana

Mmm...så gott! Macadamianötter är väldigt smarriga. Min favorit!
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

2013-01-29 @ 19:58:25
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Katarina

Macadamianötter är så goda och passar bra att använda i bakning!

2013-01-30 @ 02:30:13
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Kalasmums

Åh ser enormt goda ut dom kanske jag rent av ska göra en dag :-)Älskar macadamianötter.

2013-01-30 @ 14:12:42
URL: http://kalasmums.blogspot.se/
Postat av: Victorias provkök

Mmm låter mumsigt!
Ha en strålande dag
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

2013-01-30 @ 15:34:57
URL: http://www.xn--victoriasprovkk-mtb.se
Postat av: Maria

Hu .. det är ju livsfarligt att läsa din blogg .. ;)det ena godare än det andra!!! Underbara bakverk !!
Har inte testat macadamia i bakverk, hamnar fortare i munnen - godaste nöten tror jag!
:)

Svar: Tack snälla! Otroligt snällt skrivet :) Älskar att testa mig fram att baka med oliak nötter!
Marja

2013-02-05 @ 13:07:11
URL: http://mariasfavoriter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0