bakasockerfritt

Snickerskaka

Hej alla kära "bakasockerfritt-läsare"! Jag hoppas ni hittils haft en trevlig helg och söndagsmorgon! Själv var jag på en mycket trevlig middag igår som bjöd på god mat och mycket skratt. Dagen ska tillbringas med städande, bakande, bloggande, hemsidepyssel och även en mysig fika på mitt kära espresso house! Morgondagen bjuder däremot på skola och lite plugg. Hrm... Jag som typ har glömt bort hur man gör den där pluggrejen.

 

Jag har ju som ni kanske märkt bakat en del med jordnötter under veckan. Jag har exempelvis gjort jordnötssmör som man mist sagt kan ha till mycket spännande och goda saker! Choklad + jordnötter + kakbotten = snickerskaka = mycket gott. Spana in!

 

 

 

 

 

Snickerskaka

 

15 gram smör
¾ dl mandelmjöl
2/3 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver

 

60 gram jordnötssmör

 

30 gram mörk sockerfri choklad (gärna mörk)

 

 

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mandelmjöl, sötning och vaniljpulver. Tillsätt smör och rör ut noga till en deg. Fördela degen i botten på en 12 centimeter stor springform. Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter.

 

Värm jordnötsmöret mjukt i en microvågsugn och fördela över den färdiggräddade bottnen. Låt kakan svalna.

 

Smält chokladen och bred ovanpå jordnötskakan.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Mums, vilken smarrig kaka! :)
Och så klart mycket nyttigare än vanlig snickers! :)
ha en fortsatt fin söndag!
Kramar!
//Lana

2013-02-03 @ 15:32:56
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Ulle

Jag gillar att du gör recept där det inte blir så mycket, perfekt för mig som är LCHF:are och bara vill äta något fika ibland. Blir det en massa över så kan jag inte låta bli det.
Just nu står det en snickerskaka i kyler och väntar på att bli uppäten, det blir kvällsfikat ikväll. Däremot så kunde jag inte bre ut choklade så jag ringlade den, det blir nog bra det också.

Svar: vad roligt att du har gjort en sådan! Eftersom vi bara är två i mitt hushåll blir mina små formar perfekta att baka i :)
Marja

2013-02-03 @ 15:34:17
URL: http://ulleimoheda.blogspot.se/
Postat av: Margot

Oj den ser smarrig ut! Min dotter som älskar jordnötssmör skulle älska den:)
Ha en fin söndagkväll!

2013-02-03 @ 16:29:36
URL: http://mammasdelikatamat.blogspot.com
Postat av: Erika Skogly

Jisses, så gott!

2013-02-03 @ 17:02:58
URL: http://smaskelismaskens.blogspot.se/
Postat av: Nina

Å, vad jag blev sugen på att testa att göra eget jordnötssmör! Det ska helt klart upp på listan=) Har du förresten testat att göra eget "smör" av andra nötter eller mandel också?

Svar: ja, det har jag! Det godaste är nutella, dvs hasselnöt och kakao! Mandel tycker jag inte var lika gott...
Marja

2013-02-03 @ 17:10:43
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: Jenny

Va mycket gott det fanns här :), en snickerskaka skulle jag inte säga nej till!

2013-02-03 @ 17:52:56
URL: http://cookiesndreams.se
Postat av: Angelica - Vardagsliv med LCHF

Såg en vanlig snickers på affärn igår och blev så sugen. Måste nog testa denna kaka i stället ;-)

Svar: Det tycke rjag! Bra mycket hälsosammare! och godare skulle jag säga ;)
Marja

2013-02-04 @ 11:25:44
URL: http://ankianka.blogg.se
Postat av: Aga

Gjorde denna jättegoda kaka igår, men botten blev lite väl smulig.
Har du ngt tips tro?
Underbar blogg by the way!
:D

Svar: Vad knasigt att det kan bli så olikanär man bakar! Jag skulle rekommendera att ta mer smör i detta fall!
Marja

2013-02-04 @ 22:35:00
Postat av: Jessica Högberg

Låter toppen gott!! Borde funka utan sötning... ?? Dublin var tokroligt och nu är jag hemma och helt slut;)

Svar: Nu får du ta och vila upp dig ;) Det fungerar absolut utan sötning om man vill utesluta det!
Marja

2013-02-05 @ 13:28:56
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Erica

Går det att söta med något annat om man inte har stevia strö hemma? Kanske honung eller liknande, isåfall hur mycket? :)

Svar: Stevia strö går bra att byta ut mot samma mängd socker. Det går även att utesulta sötning, eller ersätta med honung. Jag rekommenderar att smaka på degen och söta efter smak!
Marja

2013-06-11 @ 07:13:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0