bakasockerfritt

Mjuk chokladkaka med havregryn

Dagens recept blir en chokladkaka där jag tillsatt 1 ½ msk näringsrika havregryn. Jag väljer att använda de lite grövre fiberhavregrynen för att få långsamma kolhydrater och ett lägre GI, vilket stabiliserar blodsockret bättre. Äter du enligt LCHF, går det självklart bra att byta ut havregrynen mot exemplvis mandelmjöl. Känn dock efter med en sticka under/efter gräddningen om kakan är klar, då de torra ingredienserna (havregryn respektive mandelmjöl) har lite olika uppsugningsförmåga.
 
Igår var jag och såg Beautiful creature på bio. Riktigt skönt att få komma ut och slippa tänka på alla saker som behövs göras. Tyvärr var filmen inte den bästa enligt mig. Lite för töntig och för överdriven (vilket förmodligen var meningen). Egentligen skulle jag ha sett Les Miserables, men den var ganska fullsatt. Idag har dagen bjudit på ett kort jobbpass, vilket blir det första jobbpasset (förutom barnvakt) på tre veckor! Ska även bege mig till forum för att införskaffa ett mobilfodral, det lär behövas!
 
 

 

 

Mjuk chokladkaka med havregryn

 

20 gram smör
1 ägg
½ dl mandelmjöl
2 msk hasselnötsmjöl
2 msk riven kokos
½ msk kokosmjöl
1 ½ msk havreryn
3-4 msk stevia strö
2-3 msk mjölk/grädde
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 ½ krm vaniljpulver

 

 

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och mortla havregynen. Blanda de torra ingredienserna i en skål eller bunke. Tillsätt därefter ägg och smör och blanda väl. Häll smeten i en smord och bröad (med riven kokos) liten springform (12 cm). Grädda mitt i ugnen under ca 20 minuter. Servera med gädde!


 


Kommentarer
Postat av: Lana

Tur att jag har nu ätit en stor portion mat till middag! :) För du frestas ju såååå mycket! ;)
Ha en fortsatt fin dag!
Kramar!
//Lana

Svar: Hihi, det var roligt att höra! Tack! ha en härlig kväll :)
Marja

2013-02-26 @ 16:43:48
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Nelli

Vilken god kaka! Alla dina recept ser fantastiska ut och goda! Så härligt med godsaker som man kan äta med bättre samvete :)
Några frågor bara: ska smöret vara smält (kanske en dum fråga..)? Hur mycket mandelmjöl ska man ha istället för havregrynet?

Svar: Tack, älskar att smaska på goda bakverk :) Yes, smöret ska vara smält. Är inte säker på hur mycket mandelmjöl man ska ersätta med. jag skulle köra på samma mått till att börja med och känna efter hur smeten blir. Håll koll på kakan under gräddningen och ta ut den när den är lagom fast/kladdig!
Marja

2013-02-26 @ 18:54:03
Postat av: Lchf Gottelisa

Den här bloggen kommer nog min dotter att gilla. Hon älskar att baka och det är bra att hon får lite nya recept som mamma kan provsmaka sedan ;)

Fin blogg kramar från Gottelisa

Svar: Så roligt att höra! Alltid roligt att provsmaka ;) Och baka!
Marja

2013-02-26 @ 20:30:52
URL: http://gottelisa.wordpress.com/
Postat av: Katarina

Kaka låter riktigt god! Önskar dig en bra dag!

2013-02-27 @ 03:29:57
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Fröken Nilsson

mmmm vilken kaka!!
Fresterska ;)
Srr ut som att den går fint att göra paleostyle oxå....
ha en fin dag :)

2013-02-27 @ 09:11:01
URL: http://frokennilssonskok.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0