bakasockerfritt

Jag+socker?

Jag älskar den här Nemi seriestripen som jag fick syn på "Tasty-healt"s blogg för ett tag sedan. Är det någon mer än jag som har befunnit mig i en liknande situation?
 
 
 
 
När jag var yngre hade jag faktiskt svårt att sluta äta i vissa situationer, såsom buffeer/middagar/fester då det inte fanns en begränsning av vad man kunde ta för sig utav. Jag tror det var någon sorts blandning av socker/snabba kolhydraters makt och ett "passa på-tänk". Även fast jag var proppmätt, och inte ens hade något sug kvar, kunde jag fortsätta vräka i mig. Bara för att. Nu är jag smart nog att i största möjliga mån inte utsätta mig för sådanna situationer och även tänka/känna efter om jag är mätt. Sedan tror jag att min nya mer hälsosamma och livsvänliga livsstil hjälper mig att lyssna på mig själv och inte gå på autopilot vid ovanstående nämnde siutationer.

 

Jag fick en fråga om vad för slags mat jag äter, och om det exemeplvis var mer åt GI-hållet än LCHF. Jag äter inte enligt någon specifik livsstil eller diet, utan lite efter vad som passar mig och vad jag tycker är gott och tror är sunt. Jag äter med inspiration från främst LCHF och GI. Jag undviker snabba kolhydrater och försöker även skära ner på kolhydrater över lag (såsom pasta, ris, bröd - förutom Gateaus surdesgbröd, heh...). Dock äter jag bönor, frukt, rotfrukter och liknande, eftersom jag tror det är hälsosamt (för mig). Jag vet att många som äter LCHF utesluter nästan alla kolhydrater för att de blir triggade av dessa, men då jag inte har något större problem med långsamma kolisar passar de mig! Därför bakar jag även med frukt :)

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: j

haha, klockren bild!

2013-02-18 @ 16:46:46
Postat av: Monkan

Hehe, kunde varit jag!
Jag tillhör de som triggas av tamejfan det mesta...morötter, bröd, havregryn, linser, bönor...överlever och är glad med lchf.
Fast mörk choklad kan jag äta. Tack gode Gud!
;)/M

Svar: Fattas bara! haha, man klarar sig långt på mörk choklad dock ;)
Marja

2013-02-18 @ 20:39:33
URL: http://www.lilltappanskok.blogspot.se
Postat av: Kajsa

Tackar för svaret :D Bästa bilden ever då det passar in på många av oss sockerberoende. Chips och kakor och sådant kan jag motstå men när pojkvännen drar fram sin godispåse på helgerna då vill jag bara döööö eller ta påsen och springa ut i skogen och bara käka allt på en gång! Gäller att stå emot :/ men lättare sagt än gjort ibland men då är det bra att det finns bloggar/sidor/böcker som tipsar om nyttigare alternativ! :)

Svar: Håller med! Jag har varit i situationer då jag inte ens kan koncentrera mig på en film för jag bara har tänk tpå den j*kla kakan (eller vad dte nu kan vara) som ligger framför mig och förbanna sambon för att han verkar så oberörd över denna sockerbomb!
Marja

2013-02-19 @ 10:58:12
URL: http://caisalinnealchf.wordpress.com/
Postat av: Karin

Haha det stämmer in på mig till 100% :D

2013-02-19 @ 13:13:35
URL: http://www.karinslchf.blogg.se
Postat av: sanna hyvärinen

Hej jag har kikat in på din blogg en gång tidigare och tycker verkligen om den:)! Ska vi följa varandra med bloglovin? :) KRAM

WWW.SOCODY.BLOGG.SE

2013-02-20 @ 12:28:40
URL: http://socosy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0