bakasockerfritt

Mandel- och hasselnötskaka

Se originalreceptet på: www.bakasockerfritt.se!
 
Receptet för dagen är en väldigt god kaka (lite tårtaktig) med en botten av både mandelmjöl och hasselnötsmjöl, och som är med en tryffelliknande chokladcréme. En riktigt god kombination vill jag påstå, perfekt för att fira att det är onsdag (eller någon annan dag av veckans alla dagar).
 
 
 

 

Mandel- och hasselnötskaka:

 

Botten:
20 gram smör
1 ägg
½ dl mandelmjöl
½ msk kokosmjöl
3 msk hasselnötsmjöl
ca 2 ½ msk stevia strö
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
10 gram grovhackade hasselnötter

 

Chokladtopping:
¾ dl vispgrädde
20 gram mörk sockerfr choklad
½ krm vaniljpulver
1 tsk stevia strö

 

 

Botten
Smält smöret. Vispa äg och sötnin pörisgt med en elvisp. Häll i resterande ingredienser inklusive det smälta smöret och rör om. Smöra och bröa en 12-centimters springform med mandelmjöl och äll i smeten. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i crika 25 minuter. Låt kakan svalna.

 

Chokladtopping
Smält chokladen och låt den svlana. Vipa grädden tjock. Mot slutet av vispningen häller du i choklad, sötning och vaniljpulver. Bred över chokladgrädden på den avsvalnade kakan.

 

 

 

 

Jag vill även påminna att tävlingen om NuNaturals stevia-droppar är avslutad!

 

 


Kommentarer
Postat av: Sanna

Wow det ser toppen ut! Jag har slutat äta gluten nu och är därför lite extra nyfiken dina recept :)

Svar: Vad roligt! Hoppas du hittar massa spännand recept på andra sorters mjöl här :)
Marja

2013-04-04 @ 10:49:11
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Malin

Jag är verkligen hur imponerad som helst av dig! Du är verkligen hur duktig som helst på att baka! :D
Ha en bra dag!
/Malin

Svar: Tack snälla! Din kommentar gjorde mig jätteglad och peppad :)
Marja

2013-04-04 @ 16:07:40
URL: http://malinribbing.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0