bakasockerfritt

Luftig blåbärskaka med smetana

Läs originalinlägget på www.bakasockerfritt.se!
 
Idag har jag kört ett gruppass på friskis som jag inte brukar köra, nämligen dans. Dans fusion för att vara exakt, vilket jag körde för andra gången i mitt liv. Det var inte speciellt jobbigt dock, och jag tycker personligen att detta pass var mer en "rolig grej" än vad det var träning. Eftersom jag ändå gillar att svettas under min träning, körde jag 25 minuters kondition redan innan passet (15 minuters cross training, 5 minuters cykling och 5 minuter på löpbandet blev det av någon anledning).
 
När jag ändå skriver om träning kan jag passa på att berätta om hur jag tränar! Jag tränar runt 4 gånger i veckan. Då jag mest gillar att köra koordination- och konditionspass (kombinerat), blir det oftast steppass. Minst en gång i veckan försöker jag köra ett skivstångspass. Jag börjar nu tycka att styrka är allt roligare att träna (gruppass) och därför kör jag nu gärna lite då och då två skivstångspass per vecka. Under stressigare perioder blir det mer lågintensiv hemmaträning framför någon träningsvideo. Men då jag tycker detta är fruktansvärt tråkigt håller jag mig helst till gruppträning på friskis!
 
Jag vill även ta död på den myt som säger att man blir biffig av att köra skivstångspass (förmodligen både till folks glädje och stora förtret). Jag vet många som är rädda för att träna styrka i tron om att de kommer att få just stora muskler. Men som tur är, eller tyvärr, krävs det (oftast i varje fall, jag kan inte tala för alla i hela världen) lite mer än en eller ett par timmar på ett skivstångpass för att bygga stora och biffiga muskler. Eftersom skivstångpass fokuserar mer på fler repetitioner med mindre vikter, har jag fått veta att musklerna blir mer tonade, strakare och "längre", inte direkt större (i alla fall inte jättemycket större) av detta.
 
Men nog om träning för idag! Det jag egentligen ville var att dela med mig utav en väldigt len, krämig och mjuk kaka som jag gjorde förra veckan. Den innehåller blåbär och smetana, som gjorde den riktigt mild och fin i smaken. Jag kallar den blåbärskaka, men tycker ändå att den påminner lite om cheese cake! Vill man ha en tjockare botten, kan man göra 50% extra av "botten".
 
 
 
 

Luftig blåbärskaka med smetana

 

Botten:            
15 gram smör
¾ dl mandelmjöl
½ msk kokosmjöl
2/3 msk stevia strö
½ krm vaniljpulver

 

Blåbärsfyllning:
30 gram blåbär
1 ägg
½ dl vispgrädde
50 gram smetana
1 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver

 

 

Botten
Sätt ugen på 150 grader. Blanda alla ingredienser till en deg. Smöra och bröa kanterna på en liten springform (12 cm i diameter) med nötmjöl. Tryck ut degen i bottnen. Förgrädda mitt i ugnen i 10 minuter.



Blåbärsfyllning
Lägg alla ingredienser i en bunke med höga kanter eller motsvarande och mixa dessa i någon minut (jag använder en stavmixer). Fördela blåbärsfyllningen på bottnen och fortsätt grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Låt kakan kallna innan den äts eller skärs upp (låt gärna stå över natten).

 

 

 

 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Margot

Åh så smarrig den ser ut, den måste jag baka snart!
Ha en fin dag!

2013-04-17 @ 07:19:55
URL: http://mammasdeli.blogspot.com
Postat av: Anna

Spännande, ser jättegott ut :D

2013-04-19 @ 00:21:16
URL: http://overenskommelsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0