bakasockerfritt

Päronmuffins

 

Jag hade ju otur häromdagen då ett seminarium ställdes in. Seminariumet flyttades till idag 16-18 istället. Jag som hade sett fram emot att få sluta 15 på jobbet och få komma hem tidigt för en gångs skull! Aja, det gynnar mig förhoppningsvis i längden!

 

Igår körde jag ett bra skivstångspass. Jag kände mig så pass taggad att jag vågade mig på att lassa på ännu en liten vikt på stången! Efter träningen blev det en välförkänt vegetarisk sizlar på Ghandi - den är så god!

 

Här kommer ett litet höstigt recept på muffins. Dessa muffins innhåller päron, kanel och kardemumma och är toppad med en mandelmasseliknande topping. Perfekt kombo!

 

 



 

Päronmuffins – ca 4 till 5 stycken

 

Muffins:
½ stort päron eller ett helt litet (ca 70 gram)
40 gram smör
1 ägg
3/5 dl mandelmjöl
4 msk stevia strö
2 msk kokosmjöl
1 1/3 msk vispgrädde
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
½ tsk kanel
1 krm kardemumma

 

Smultopping:
20 gram smör
½ dl mandelmjöl (gärna av mandel utan skal)
ca 1- 1 ½ msk stevia strö
½ krm vaniljpulver
1 droppe bittermandelarom

 

 

Muffins
Skala päronet och riv det sedan på ett rivgärn Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ägget och rör ner det tillsammans med smör och vispgrädde. Blanda även ner det rivna päronet. Lägg muffinsformar i en muffinsplåt (eller använd dubbla formar) och häll i smeten.

 

Smultopping:
Blanda de torra ingrdienserna med 1 droppe bittermandelarom. Blanda med rumsvarmt smör. Strö över muffinssmeten.

 

Grädda muffinsen lite längre ner i ugnen än mitten (alternativt i mitten för att sedan flytta ned när muffinsen börjar få färg) i 175 grader i ca 25 - 30 minuter tills muffinsen är fasta. Känn med en sticka!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Tänk att du läser mina tankar, hi, hi... jag skulle precis gå in på din blogg och leta efter ett recept med muffins med päron! :)
På lördag ska vi ha ett besök och då ska det fikas och till mig och min make ska jag baka dina päronmuffins! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

Svar: Nä, du skämtar! Vilket sammanträffande!! Så kul att du vill testa på mina muffins också :) Ha en underbar fortsättning på kvällen Lana!Kram kram
Marja

2012-09-19 @ 18:56:16
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Min mat,bak och hälsoblogg

Vilka goda muffins med päron!!

2012-09-20 @ 08:43:35
URL: http://peachloveinfood.blogspot.com
Postat av: vonskareng

måste bara få fråga om du själv hinner med att smaka på allt gottis du bakar? :D din frys måste ju bli proppafullaaas av allt smask! de där ser hur goda ut som helst fö!

Svar: Haha, man kan tro det! Men jag göra väldigt små/ få baverk när jag bakar. Använder en liten form eller gör bara 4 kakor. Jag ger bort en del till mina föräldrar också :)
Marja

2012-09-20 @ 09:52:26
URL: http://www.vonskareng.blogg.se
Postat av: Healthy life

Ser otroligt gott ut! måste pröva! ;)

2012-09-21 @ 10:07:32
URL: http://healthylife.devote.se
Postat av: Maggan

Testade dina päronmuffins i helgen, men med äpple istället och så glömde jag att ha i det smälta smöret i smeten så det fick hällas över alltsammans precis innan de skulle in i ugnen! Men dom blev jättegoda ändå! Detta var inte sista gången. Skall försöka göra rätt nästa gång!!
Tack för en otroligt inspirerande och mumsig blogg!!

Svar: Haha, vilken tur att det gick bra att hälla smöret över ^^ Lät som en spännande variant. Din kommentar värmer verkligen!
Marja

2012-09-24 @ 16:43:08
Postat av: Mia

Tack för alla underbara recept! Provade dom här super smaskiga muffisarna fast jag använde äpple ist för päron. Kommer garanterat göra dom igen. :-D

Svar: Åh, tack och vad roligt! Hoppas du hittar massor av recept hos mig! :)
Marja

2012-10-30 @ 11:31:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0