bakasockerfritt

Lakritschokladmuffins

Jag kan knappt i ord uttrycka mig hur glad jag är över att det äntligen är fredagkväll och därmed helg! Från att bankkonoret har varit ett väldigt lugnt kontor, sa det i veckan bara POFF och det blev lång kö hela jäkla tiden. Idag var det extremt med cirka 17 kunder i kö under hela dagen. Det är inte het lätt att hantera som ny, introgående människa. Tills slut bev jag helt kollrig i både huvud och kropp. Det är riktigt tur att måndagens praktik blev inställd och jag därmed har hela tre skol/praktik/jobbfria dagar :) Självklart blir det ju en hel del pluggande och bloggarbete, men det sistnämnda är bara kul!

 

Såhär på fredgskvällsvkisten bjuder jag på ännu ett lakritsrecept. Choklad och lakrits är en lyckad blandning kom jag underfunn med under mitt experimenterande med lakritspulver. Det resulterade i chokladmuffins med en touch av lakrits och dessutom toppad med grädde!

 

 

 

 

 

Lakritschokladmuffins – 4 stycken

 

Muffinssmet:
50 gram smör
1 ägg
2 msk vispgrädde
2/3 dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
2 msk hasselnötsmjöl
2 msk riven kokos
2 msk kakao
3 msk stevia strö (eller annan liknande sötning)
1 tsk lakritspulver
1 krm vaniljpulver
20 gram valfri choklad

 

Topping:
1 ½ dl vispgrädde
1 msk stevia strö (eller annan liknande sötning)
1 krm vanljpulver

 

 

Muffinssmet:
Smält smöret. Grovhacka choklad och blanda med resterande torra ingredienser i en bunke. Tillsätt ägget, grädden och rör även ner det smälta smöret.  Ställ fyra muffinsformar i en muffinsplåt (eller använd dubbla formar) och fördela smeten i dessa. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i cirka 20 minuter. Låt muffinsen svalna.

 

Topping:
Vispa grädde, sötning och vaniljpuver hårt med en elvisp. Spritsa eller bred grädden på de avsvalnade muffinsen.

 

 

 
 
 

 

 Receptet hos Kung Markatta finner du här!

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Vonskareng

Så himla fint med toppingen! Själv misslyckas jag alltid med min, blir alltid för lös o rinnig: tips??:D

Svar: Det är typ bara grädde i denna! Vispar du den hårt med elvisp blir den jättefast.
Marja

2012-09-28 @ 20:28:01
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Emma ❀ My Inspiration

jag älskar lakrits men har faktiskt aldrig bakat med det (vet inte om jag vågar, haha).. ;) kan dock tänka mig att choklad och lakrits är en vinnande kombo!

2012-09-28 @ 22:42:00
URL: http://myinspiration.blogg.se
Postat av: Katarina

Lakrits är så gott att äta som det är eller i bakverk! Mums!

2012-09-29 @ 04:33:39
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Lana

Som vanligt, sååå gott och såååå läckra bilder! :)
ha en underbar lördag!
Kram kram
//Lana

2012-09-29 @ 07:21:57
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Min mat,bak och hälsoblogg

Så gott. Choklad och lakrits är så gott!!

2012-09-29 @ 08:54:38
URL: http://www.peachloveinfood.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0