bakasockerfritt

Chokladmuffins (á la Marja)

 

Jag var ju bara tvungen att dela med mig av mitt favvomuffinsrecept till Kung Markatta. Då jag gjorde dessa muffins första gången blev jag så glad att jag kallade upp dom efter mig (de fick heta så på bloggen, inte i mer officiella sammanhang). Älskar både själva chokladmuffinsen och den gudomliga chokladsmörkrämen. De liknar lite mina "Devil's food chocolate muffin", men är enligt mig tom snäppet godare!

 

Idag njuter jag så gott det bara går av min första lediga dag av tre! Vilken lyx att vara ledig i tre hela dagar!!! Tyvärr sov jag dåligt i natt. Jag hade tänkt sova länge för att ta igen mig efter några hektiska veckor. Dock tog det mig två timmar att somna och vaknade klockan åtta utan att kunna somna om. Tur att jag är pigg ändå! Under denna underbara lördag har jag hunnit med att ta veckans första morgonpromenad, träffa Fanny och även att baka. Ikväll kommer min älskade gullehund hem till mig <3

 

 

 

 

 

Chokladmuffins – 5 stycken

 

Muffins:
70 gram smör
1 ägg
25 gram mörk sockerfri choklad
1 ½ dl mandelmjöl
3 msk riven kokos
8 msk stevia strö
1 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 ½ krm vaniljpulver

 

Chokladsmörkräm:
50 gram smör
80 gram mascarpone
3 msk stevia strö
30 gram mörk sockerfri choklad
1 krm vaniljpulver

 

Ev. sockerfri choklad till garnering

 

 

Muffins:
Smält smöret försiktigt tillsammans med den mörka chokladen (det går bra att göra detta i micron). Blanda alla torra ingredienser med varandra (stevia strö går utmäkt att byta ut mot en liknande sötning). Tillsätt ägget och det smälta chokladsmöret. Ställ fem stycken muffinsformar i en muffinsplåt och häll i smeten (alternativt använd dubbla formar). Grädda mitt i ugnen i ca 20-23 minuter. Låt muffinsen svalna medan du gör smörkärmen.

 

Chokladsmörkräm:
Smält smöret till smörkrämen försiktigt tillsammans med chokladen. Tillsätt mascarpone. Rör väl så att alla klumpar försvinner. Tillsätt stevia strö och vaniljpulver och blanda väl.

 

När chokladmuffinsen svalnat brer eller spritsar du på smörkrämen (är muffinsen varma smälter krämen). Om du vill så använder du en potatisskalare för att hyvla lite choklad på muffinsen!

 

 

 

 

 

 

Här hittar du receptet hos Kung Markatta!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Madde K

Åh Gud! Så goda de såg ut! :D

2012-09-29 @ 19:18:43
URL: http://maddeswellbeing.blogg.se
Postat av: Vonskareng

Låter underbart! Ser oerhört smaskig ut också :D

2012-09-29 @ 21:00:47
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Lana

Oh, så underbart gott! Som vanligt! Dessa ska jag också baka till något speciellt tillfälle! :)
Idag har jag bakat dina äpplemuffins med crunch! Såååå gott!
Ha en fin fortsättning på lördagskväll!
Kram kram
//Lana

Svar: Vad roligt att du har bakat dom! Älskar när de är extra saftiga och kletiga :) Ha en fin söndag. kram!
Marja

2012-09-29 @ 22:15:15
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Simone

Oj va gott,riktig chokladbomb just how I like it
Vad många recept du skapat fram,otroligt duktigt gjort

Svar: Älskar nästan allt med choklad! Tack för din fina kommentar :)
Marja

2012-09-29 @ 22:27:23
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Amy's piece of cake

Grymt vackra, får man komma på fika hos dig? ;)

Svar: Tack! Det skulle jag inte säga nej till ;)
Marja

2012-09-30 @ 00:52:47
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Lars

Besvärligt det där med att inte somna när man vill! Och ju mer man försöker, dess sämre går det! Nägra knep jag brukar använda: 1. Känn efter om du är hungrig - det stimulerar vakenhet - gå upp och ät något, smörgås, banan i så fall ...2. Slappna av i hela kroppen, från tår till hjässan, andas lugna andetag (följ andningen, meditation).3. Tankar hindrar sömnen - gå i stället in i en behaglig visualisering, "inre film", ex.vis havsstrand eller promenad någonstans - gå tillbaka om tankar återkommer - de inre bilderna leder in i sömn och dröm...Och - på dagtid - läs Tolles bok: The Power of Now!

2012-09-30 @ 22:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0