bakasockerfritt

Chokladbollar med hasselnötter och dadlar

 

Tycker lite synd om mig själv eftersom jag inte hunnit baka mycket alls den senaste veckan! Då är det tur att jag har en hel del recept på lager (ni kommer förmodligen fortfarande se sommarbilder mitt i december). Har man lite om tid går är det smart att göra något riktigt lättgjort. Och mer lättbakat än choladbollar kan det väl knappast bli? De nedanstående chokladbollarna är inte vilka chokladbollar som helst! Nej, dessa har fått en del av sin sötma av färska dadlar. De innehåller dessutom en av mina favoritnötter, nämligen hasselnötter, och len mascarpone! 

 

 

Chokladbollar med hasselnötter och dadlar - ca 10 stycken

 

5 färska dadlar
20 gram hasselnötter
20 gram mascarpone
20 – 30 gram kokosfett
4-5 msk riven kokos
ca 3 msk kakao
ca 1½ msk stevia strö
2 msk havregryn (jag anänder med fiber)
1 krm vaniljpulver

 

Riven kokos att rulla i

 

Finhacka eller mortla hasselnötterna. Blanda med riven kokos, kakao, havregryn, vaniljpulver och stevia strö. Mosa ner de färska dadlarna. Rör ner mascarpone och kokosfett. Rulla till bollar och i riven kokos.

 

 

 
Kokosoljan går givetvis bra att byta ut mot smör eller mer mascarpone (eller varför inte lite vispgrädde).
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Carina

Mmm, ser gott ut och låter som ett gott recept. :o)

2012-09-20 @ 19:05:39
URL: http://carinasbakkonst.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Dadlar I love. Har sett liknande recept hos fler bloggar... blir lika sugen varje gång. Måste göra snart helt enkelt :)

Svar: Ja, det är supergott! I många år har jag gjort frukt&nötbollar av färska dadlar och val/cashewnötter. En storfavvo!
Marja

2012-09-20 @ 22:06:55
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: Camilla - Glassriket

Hej Marja. Nu överraskade du mig. Tänk att kolhydratsfritt kan se så smarrigt ut! Jag som är en älskare av socker och raffinerat mjölk har ju länge ställt mig lite tveksam till bak utan kolisar. Men bakverken du visar upp här i bloggen ser ju supermumsiga ut. Får ta och utmana mina fördomar och testa på något nytt. LCHF-glassen jag provat på blev faktiskt förvånansvärt god.

Svar: Tack för den fina kommentaren! Det skadar ju aldrig att testa och ofta blir man överrskad ;) Dock så bakar jag en hel del med frukt som innehåller en hel del kolhydrater, men ändå är mycket mer hälsosamt än vitt socker. Var det min chokladglass du testade? Älskar den!
Marja

2012-09-21 @ 08:28:35
URL: http://glassriket.se
Postat av: vonskareng

åh chokladbollar! PERFA säger jag, hur gott som helst ju :D

2012-09-21 @ 15:13:45
URL: http://www.vonskareng.blogg.se
Postat av: Simone

åh har oxå velat testa såna här,sett överallt raw bollar som låter intressant,dock har ja svårt för dadlar.nåt annat man kan välja?

Svar: Har du testat även färska dadlar? gillar själv inte torkade dadlar. Man kan också använda torkade fikon, aprikoser, russin eller annan torkad frukt. Men de är inte lika "blöta" som färska dadlar.
Marja

2012-09-21 @ 16:24:52
URL: http://smulansbakblogg.blogspot.se
Postat av: Jenda

Oj sikken söt form! :D

Svar: Det är en liten skål/fat köpt på Villlage! Älskar den affären :)
Marja

2012-09-21 @ 18:11:15
URL: http://jenda.se/
Postat av: Fredrika

OOH! Detta var ju perfekt, Min pojkvän ville ha chokladbollar idag och så tänkte vi att de vart lite sent och dessutom lite väl onyttigt för stunden, detta kanske kan få samvetet lite bättre när vi ska baka imorgon ;)

2012-09-22 @ 00:55:59
URL: http://frulls.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0