bakasockerfritt

Bullar med mandelmassa

 

Idag har jag ytterligare en introdag på banken, återstår att se hur det går! Det är en hel del att lära sig och just nu känns det en smula överväldigande att kunna lära mig enbart en bråkdel av allt. Då jag slutar redan klockan 15 hinner jag både med ett skivstångspass på friskis och en trevlig middag på den indiska restaurangen Ghandi med Artur och mina föräldrar :)

 

Idag bjuder jag på ett bullrecept med en bas av bakerix. Som jag skriver nedan så är smeten väldigt kladdig (i alla fall med den mindre mängden bakerix) och kan vara svår att rulla ihop (men det påverkar inte hur bullarna senare ser ut). Men jag tror det färdiggräddade resultatet blir mjukare och mer i min stil på detta sätt. Men det är såklart en smaksak!

 

 

 

 

Bullar med mandelmassa - cirka 7 stycken

 

Bulldeg:
1 ägg
10 gram smör
1 -1 ½ dl bakerix
1 msk hasselnötsmjöl
2 msk riven kokos
2 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver

 

Fyllning:
20 gram rumsvarmt smör
1 dl mandelmjöl (av mandlar utan skal)
1 ½ msk stevia strö
1 droppe bittermandelarom
½ krm vaniljpulver

 

Pensla bullarna med 10 + 10 gram smör

 

 

Bulldeg
Vispa ägget pösigt med elvisp. Smält möret och tillsätt det samt sockret i äggvispet. Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl med sked eller händer.  Blir degen för kladdig kan du tillsätta lite extra bakerix. Denna deg kan bli ganske degig och lätt gå sönder då man rullar ihop de ogräddade bullarna, men är lika goda för det! Låt degen vila i kylen medan mandelmassam görs.

 

Fyllning
Blanda mandelmjöl med stevia strö, vaniljpulver, en droppe bittermandelarom och 20 gram rumsvarmt smör. Detta bir som en mandelmassa.

 

Ta ut degen och lägg mellan två bakplåtspapper. Kavla ut degen med bakplåtpappret mellan deg och kavel så att degen inte fastnar. Ta bort det översta bakplåtspappret. Smält 10 gram smör och pensla på degen. Smula över mandelmassan. Rull ihop till en läng. Skär längden i ca 7 bitar och lägg i bullformar. Pensla bullarna med 10 gram smör (alternativt äggvita). Grädda i nedere delen av ugnen i ca 15 minuter.
 
 
 
 
 


 

Kommentarer
Postat av: Lana

Vilket spännande recept! :)
Hasselnötmjöl fundear jag också att beställa och prova använda i någon bakelse! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

Svar: Ja, jag fikc faktiskt en påse från LCHF-butiken. Annars så brukar jag enkelt göra eget genom att mixa (stavmixer) en påse med hasselnötter utan skal.Hoppas du själv får en riktigt bra kväll (eller fortsättning på den)!
kram
Marja

2012-09-18 @ 19:52:52
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Anna-bakmamman

Åh jättetack för din kommentar. Bullarna ser kalasgoda ut :)

Postat av: Katarina

De ser så saftiga och goda ut!

2012-09-19 @ 03:15:47
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0