bakasockerfritt

Saffran- och chiafrökaka

Idag har jag haft mitt första av två prov denna vecka. Kursen heter "Company valuation" och tentan var ganska lätt, vilket jag hade hoppats på. Värre är den som kommer på torsdag! Hu, gäller att spendera morgondagen framför datorn... Fast en paus i form av ett steppass ska hinnas med! Det ser jag fram emot, då det var en hel vecka sedan jag körde step sist (lång tid för mig). Efter dagens tenta var det bara att åka raka vägen till praktiken. Men det var ett bra och kort pass, så ingen fara där inte! 
 
Under min "mat&hälsa-tävling" fick jag ta del utav ett recept på en "citron-och chaifrökaka" av Sonja (motionwellness). Självklart gjorde jag om receptet lite, så att det passar mig bättre (jag gillar exempelvis inte citron i mat och bakverk). Detta resulterade i en Saffran- och chaifrökaka! En lättare kaka som luktar och smakar underbart av jul :)
 
 
 
 

 

 

Saffran- och chiafrökaka

 

2 ägg
1 tsk vaniljpulver
1 – 1 ½ msk honung
1 tsk chiafrön
½ dl kokosmjöl
½ dl riven kokos
½tsk bakpulver
25 gram rivet äpple
½ paket saffran, dvs ½*0,5=0,25 gram (jag använde mig dock av ett helt paket av en svag saffran)
ev en tsk stevia strö

 

 

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt houng, ägg och rivet äpple och rör om till en smet. Smörj och bröa en liten 12-centimeter stor springform med riven kokos och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen under ca 30 minuter tills kakan börjar bli fast, men den får gärna vara lite kletig i mitten.

 

Ät kakan ljummen med en stor klick grädde! Eller gör som jag: dela kakan i två och fyll med ricotta/grädde och eventuellt hallon.

 

 

 

 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Oh, vad gott! Nu börjar jag längta till jul och jullov då jag kommer att ha tid över att provbaka alla dina smaskiga bakrecept! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

Svar: Jag längtar så mycket till jul :) oj, vad jag ska baka med en massa julsmaker :)
Marja

2012-10-30 @ 21:16:45
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Katarina

Gott! En fin färg får kakan av saffran!

2012-10-31 @ 03:01:31
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Monkan

Som alltid ser ditt så gott ut! Chiafrö har jag missat kolla efter flera ggr nu...får nog skriva upp!
Jul..? Hmm...med lite tur långledig men jag får ångest av allt runt jul - utom maten!
Kram/M

2012-10-31 @ 05:38:41
URL: http://www.lilltappanskok.blogspot.se
Postat av: Sonja

Mums så gott med saffran! :)
Och vad roligt att se en twist på mitt bakverk.
Ha en härlig dag!
Kram
Sonja

2012-11-01 @ 05:57:37
URL: http://www.motionwellness.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0