bakasockerfritt

Pumpakaka

Det här är den första halloweenen (okej, veckorna innan halloween) som jag bakar med pumpa. Jag har gjort paj, muffins och en mjuk kaka på just detta. Idag lägger jag upp receptet på kakan. Den är som vanligt gjord i min lilla springform och efter gräddningen toppade jag den med grädde smaksatt med vaniljpulver.

 

 

 

Pumpakaka

 

80 gram butternut squash
2 msk vispgrädde
30 gram smör
1 ägg
1 dl mandelmjöl
½ msk kokosmjöl
3 ½ msk stevia strö
30 gram hackade pecannötter
1 krm vaniljpulver
½ tsk kanel
½ tsk bakpulver

 

Hacka en bit pumpa i småbitar och lägg i en kastrull tillsamans med två msk vispgrädde. Skjud tills pumpan är mjuk (ca 10 minuter) och mixa den sedan slät. Smält smöret. Hacka pecannötterna och blanda med resteande torra ingredienser. Vispa ägget pösigt med elvisp och rör ner det, smöret och pumpamixen bland de torra ingredienserna. Bröa en liten sprinform (12-centimeter) och häll i smeten. Grädda i 175 grader, mitt i ugnen i ca 30-40 minuter. Kakan får gärna vara lite kletig i mitten. Känn med en sticka tills du har önskat resultat! Låt kakan svalna och toppa med vaniljgrädde.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Amy's piece of cake

Vilken fin kaka! Jag har lagat pumpa ett bra tag nu... det är så gott!

2012-10-29 @ 20:23:07
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Hanna Karlsson

Det ser gott ut!

2012-10-29 @ 21:52:36
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Katarina

Kakan ser mycket god ut!

2012-10-30 @ 02:19:38
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Lana

Oh, så gott! Hade kunnat äta upp denna underbara kakan på en gång! :)
Tur att jag har mina kokta ägg till frukost! ;)
Ha en fin dag!
kram kram
//Lana

2012-10-30 @ 06:19:28
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Anonym

En supergod och enkel tårta att fixa till! Tusen tack för receptet! // Lotten

2014-09-06 @ 14:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0