bakasockerfritt

Pistagekakor

Vad skönt det var att få ställa tillbaka klockan en timme inatt! Jag önskar att alla dygn hade 25 timmar. Jag tog till vara min extratimme på ett mycket bra sätt, nämligen sova! Idag har jag inte hunnit med mycket annat än att plugga. Men ett par timmar över en fika men en vän (som jag träffade genom "yrkeskompis", ett volontärprojekt, som inte känns som ett volontärprojekt ;)) på Vetekatten har jag hunnit med. Det är enligt mig ett av Stockholms mysigste cafeér.

 

Jag har även passat på att baka idag, och det blev en kaka innehållande saffran! Nästan så att man får lite julkänsla :) Det receptet kommer ut i dagarna, men idag blir det ett småkakerecept som jag bara måste få visa er! Det innehåller pistage vilket är supersmarrigt i småkakor!

 

 

 

 

 

Pistagekakor – 8 stycken

75 gram smör
60 gram rostade pistagekärnor (jag använder utan salt)
30 gram valnötter
4-6 msk stevia strö
1 krm vaniljpulver

 

30-50 gram sockerfri mjölkchoklad att ha i eller att bre på kakorna

 

 

Finhacka valnötter och hacka pistagkärnor i valfri storlek. Blanda nötterna med resterande torra ingredienser. Blanda i smöret (osmält) och rör till en kakdeg. Om du väljer att ha choklad i degen så hackar du cirka 30 gram choklad som du blandar ner. Platta ut kakor av degen på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i cirka 10 minuter. Låt svalna innan kakorna rörs, då de lätt går sönder när de är varma/ljumna! Om du hellre vill ha choklad på kakorna än att ha det i, så smälter du cirka 50 gram choklad som bres på den ena sidan av de färdiggräddade och nu kalla kakorna.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Mamma o Pappa

ha en bra dag. Skönt att det flyter lite bättre på banken! Hur går det med förkylningen - näsdroppar och saltvattendropp och vitamin! Lycka till med tentor!

2012-10-28 @ 21:32:50
Postat av: Sanna

Underbara recept som alltid!

Har fått tidningarna nu, supertack!!! La upp en inlägg om dem :) Blev verkligen jätteglad!

Svar: Tack, vad roligt!! Ska genast spana in din blogg :)
Marja

2012-10-29 @ 11:19:48
URL: http://engnuttasocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0