bakasockerfritt

Nöt- & dadel tartelett med chokladgrädde

Igår var det sista dagen på introduktionen på banken, IHHH! Nästa vecka är jag utslängd bland alla andra proffs... Det är synd att det är över en vecka mellan introduktion och mitt första självständiga pass, då det är så lätt att glömma bort de tusen saker man bör kunna. Men tiden passar inte riktigt ihop. Efter jobbet blev det i varje fall ett skivstångspass. Jag är lite stolt över mig jälv eftersom jag vågat lasta på lite extra vikter de senaste veckorna!

 

Jag köpte ju mördegsformar för ett bra tag sedan, men hittills bara lagt upp ett recept här där jag använt dessa. Ändring! I dagens recept har jag blandat färska dadlar med cashewnötter och tryckt ut i mördegsformar och sedan fyllt med chokladgrädde. De är lättgjorda och behöver inte tillagas i ugn eller liknande. Dessa små godbitar ätes direkt ur formarna!

 

 

 

 
 

 

Nöt- & dadel tartelett med chokladgrädde – 4 stycken

 

20 gram cashewnötter (jag använder mig av salta)
2 msk riven kokos
6 fäska dadlar
ca 2-3 tsk kakao

 

Chokladgrädde:
60 gram ricotta eller macarpone
4 msk vispgrädde
1 krm vaniljpulver
2-3 msk kakao
2-3 msk stevia strö

 

Eventuellt sockerfrichoklad att strö över

 

 

Finhacka cashewnötterna och blanda med kokos och de färska dadlarna. Tryck ut i fyra mördgsformar. Vispa därefter ricotta/mascarpone med vispgrädden och vanilj, kakao och stevia strö med elvisp till en fluffig grädde.  Fördela grädden i nötfromarna. Hacka eller hyvla chokladen med en potatisskalare och lägg på grädden. Förvara i kylen tills servering.

 

Ätes direkt ur formarna!

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lana

Oh, vilka goda smaskiga tarteletter! :)
Ha en toppen kväll!
kram kram
//Lana

2012-10-03 @ 20:03:34
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.com
Postat av: Sonja

Men MUMS! Alla dina recept är ser ju så goda ut så jag blir hungrig även om jag nyss ätit! :)
Ha en härlig kväll!
/ Sonja

2012-10-04 @ 19:26:02
URL: http://www.motionwellness.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0